Autoalalle työehtosopimusratkaisu

Teollisuusliitto ja Autoalan Keskusliitto ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen autoalan kaupan ja korjaamotoiminnan työehtosopimuksen uudistamiseksi. Sopimuksen piirissä on noin 12 000 Teollisuusliiton jäsentä. Se on voimassa 1.12.2023–31.1.2027.

Sopimuksen myötä alan palkkoja nostetaan 3,6 % vuodelle 2024. Vuosien 2025 ja 2026 korotus toteutetaan teknologiateollisuuden ja kemian perusteollisuuden yleiskorotusten mukaisesti. Lisäksi neuvotteluissa päivitettiin työehdot perhevapaiden osalta vastaamaan nykyistä lainsäädäntöä.

– Sopimuksessa saavutettu palkkakehitys tässä taloustilanteessa on kohtuullinen, kun huomioi työntekijöiden reaalipalkkojen kehityksen ja toimialan olosuhteet kokonaisuudessaan, toteaa sopimuspäällikkö Pasi Havio.

Teollisuusliiton hallitus hyväksyi alan työehtosopimuksen kokouksessaan 16.11.2023.