Teollisuusliiton poliittiset lakot laajentuvat Vaasan ja Satakunnan vaalipiireihin – Vuorokauden työnseisauksia 18 teollisuuden työpaikalla

Teollisuusliiton poliittiset lakot hallituksen työelämäheikennyksiä vastaan laajentuvat tiistaina 14. marraskuuta Vaasan vaalipiiriin. Lakot jatkuvat 15. marraskuuta Satakunnan vaalipiirissä. Lakoissa on kyse yhden vuorokauden työnseisauksista yhteensä 18 teollisuuden työpaikalla. Toimien tarkoituksena on puolustaa työntekijöitä hallituksen yksipuolisia heikennysesityksiä vastaan. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto muistuttaa, että elinkeinoelämän etujärjestöt ovat yhtä lailla osallisia työntekijöihin kohdistuvissa heikennyksissä kuin maan hallitus.

– Elinkeinoelämän keskusliitto on aloittanut satoja tuhansia euroja maksavan mainoskampanjan, jonka ainoa tarkoitus on kehua hallitusohjelman työelämäheikennyksiä. EK pelkää, ettei toimilla ole työntekijöiden tukea. Siksi isot mainosrahat ovat nyt liikkeellä.

– Kenellekään ei varmaan tämän mainoskampanjan jälkeen ole epäselvää, mitkä tahot ovat vastuussa Orpon hallituksen työelämäheikennyksistä. Follow the money, kuten jenkeissä sanotaan, Aalto toteaa.

Aalto ei kuitenkaan usko, että elinkeinoelämän järjestöjen mainoskampanjat vaikuttavat työntekijöiden mielipiteisiin työelämäheikennyksistä.

– Vaikka osa elinkeinoelämän johtohahmoista pitääkin suomalaisia työntekijöitä hieman yksinkertaisina, tällaista rahalla ostettua mielipidevaikuttamista tuskin kukaan nielee, Aalto sanoo.

Teollisuusliitto noudattaa poliittisissa työtaistelutoimissa mahdollisuuksien mukaan vähintään 4 päivän ilmoitusaikaa. Työnseisaukset eivät koske hätätyötä eivätkä sellaista työtä, joka on välttämätöntä hengen ja terveyden turvaamisen kannalta. Tiistaina 14. marraskuuta ja keskiviikkona 15. marraskuuta toteutettavat työnseisaukset ovat yhden vuorokauden mittaisia. Työnseisauksiin osallistuvat toimipaikat sijaitsevat Vaasan ja Satakunnan vaalipiirien alueella.

Toimipaikat Vaasan vaalipiirissä tiistain 14. marraskuuta lakon osalta ovat seuraavat:

Alteams Finland – Laihia, Amada Automation Europe – Pännäinen, DHL Supply Chain – Vaasa, Haapajärven Ha-Sa – Eskolan saha, Hitachi Energy Finland – Vaasa, Logent Factory Services – Vaasa, El-Ho – Pedersöre, Prohoc Proactor – Vaasa, Skaala IFN – Kauhava, UPM-Kymmene – Alholman saha, Vamm Steel – Vaasa, Veo – Vaasa sekä Wärtsilä Finland – Vaasa.

Toimipaikat Satakunnan vaalipiirissä keskiviikon 15. marraskuuta lakon osalta ovat seuraavat:

Bronto Skylift – Pori, Oras – Isometsän tehdas, Promeco Electrics – Pansia Kankaanpää, Promeco Mechanics – Yrityspuisto Kankaanpää sekä Puustelli Group – Harjavalta.

Tarkemmat tiedot toimipisteistä ja seisauksista löytyvät täältä. Teollisuusliitto tiedottaa uusista työnseisauksista lisää lauantaina 11.11.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Riku Aalto (Haastattelut)
0400 711 072

järjestöyksikön johtaja Vesa Aallosvirta (Työtaistelutoimiin liittyvät tiedustelut, luottamusmiesten haastattelut)