Industrifackets politiska strejker utvidgas till Vasa och Satakunta valkrets – Ett dygn långa arbetsnedläggelser på 18 industriarbetsplatser

Industrifackets politiska strejker mot regeringens försämringar av arbetslivet utvidgas till Vasa valkrets på tisdag den 14 november. Strejkerna fortsätter i Satakunta valkrets på onsdag den 15 november. Strejkerna gäller ett dygn långa arbetsnedläggelser på 18 arbetsplatser inom industrin. Syftet med åtgärderna är att försvara arbetstagarna mot regeringens ensidiga försämringsförslag. Industrifackets ordförande Riku Aalto påminner om att näringslivets intresseorganisationer är lika delaktiga i de försämringar som riktas mot arbetstagarna som Finlands regering.

– Finlands Näringsliv EK har startat en reklamkampanj som kostar hundratusentals euro och vars enda syfte är att berömma försämringarna av arbetslivet i regeringsprogrammet. EK fruktar att åtgärderna inte har arbetstagarnas stöd. Därför har EK nu lagt ut stora reklampengar.

– Efter den här reklamkampanjen är det säkert inte oklart för någon vilka instanser som bär ansvaret för Orpos regerings försämringar av arbetslivet. Follow the money, som man säger i USA, konstaterar Aalto.

Aalto tror dock inte att reklamkampanjer som näringslivets intresseorganisationer för påverkar arbetstagarnas åsikter om försämringarna av arbetslivet.

– En del av de ledande personerna inom näringslivet betraktar finländska arbetstagare som en smula enfaldiga, men det finns nog ingen som sväljer den här typen av opinionsbildning som köpts för pengar, säger Aalto.

Vid politiska stridsåtgärder iakttar Industrifacket, så långt det är möjligt, minst 4 dagars varseltid. Arbetsnedläggelserna gäller inte nödarbete eller arbete som är nödvändigt för att trygga liv och hälsa. Arbetsnedläggelserna på tisdag den 14 november är ett dygn långa. De verksamhetsställen som deltar i arbetsnedläggelserna finns i Vasa valkrets samt Satakunta valkrets.

Det gäller följande verksamhetsställen i Vasa valkrets på tisdag den 14 november:

Alteams Finland – Laihela, Amada Automation Europe – Bennäs, DHL Supply Chain – Vasa, Haapajärven Ha-Sa – Eskola såg, Hitachi Energy Finland – Vasa, Logent Factory Services – Vasa, El-Ho – Pedersöre, Prohoc Proactor – Vasa, Skaala IFN – Kauhava, UPM-Kymmene – Alholmens såg, Vamm Steel – Vasa, Veo – Vasa och Wärtsilä Finland – Vasa.

Det gäller följande verksamhetsställen i Satakunta valkrets på onsdag den 15 november:

Bronto Skylift – Björneborg, Oras – Isometsän tehdas, Promeco Electrics – Pansia Kankaanpää, Promeco Mechanics – Yrityspuisto Kankaanpää sekä Puustelli Group – Harjavalta.

Mer detaljerad information om verksamhetsställena och arbetsnedläggelserna finns här. Industrifacket kommer med mer information om nya arbetsnedläggelser på lördagen den 11 november.