Teollisuuden talvi on kylmä – vasta kesällä lämpenee

Talvikuukausista on tulossa teollisuudessa vaikeita. Tutkimusyksikkö ennustaa noin puolen vuoden matalasuhdannetta, joka alkaa helpottaa kesää 2024 kohden.
Teollisuustuotannon määrä oli kuitenkin odotuksiin nähden korkealla tasolla lokakuussa 2023. Vaikka tuotantoa oli yhä runsaasti, ei tilauksia ole tuotantolaitoksissa sisällä riittävästi. Näin ollen lomautukset ja irtisanomiset yleistyvät.

Tutkimusyksikkö arvioi, että työttömien ja lomautettujen määrät kasvavat talven mittaan etenkin metalli- ja metsäteollisuudessa. Matalasuhdanne voi heijastua muillekin teollisuudenaloille. Talvipakkanen voi purra näiden ja muidenkin teollisuudenalojen työntekijöiden työllisyyttä myös tulevina kuukausina.

Työttömänä tai lomautettuna 11 500 jäsentä

Teollisuusliiton jäsenten työllisyys on heikentynyt selvästi loppuvuonna. Työttömien ja lomautettujen määrät ovat kasvaneet. Marraskuussa työttömänä oli lähes 6 200 Teollisuusliiton jäsentä ja lomautettuna noin 5 400.

Erityisesti työtilanne on heikentynyt metalliteollisuudessa ja mekaanisessa metsäteollisuudessa. Teknologiateollisuuden sopimusalalla työttömänä oli lähes 3 400 liiton jäsentä marraskuussa. Lomautettuna oli metalliväkeä lähes 2 600 henkeä. Marraskuussa mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalalla työttömänä oli reilut 500 ja lomautettuna yli 1 000 jäsentä.

Hallitusohjelman ansio- ja perusturvan leikkaukset eivät edesauta työllistymistä. Porrastukset ja heikennykset lähinnä kurjistavat työttömien ja lomautettujen tilannetta. Kepin sijaan ei tarjolla ole porkkanoita.

Inflaatio marraskuussa 3,3 %

Ostovoiman koheneminen parantaisi kuluttajaluottamusta ja kotitalouksille palveluita ja kulutustavaroita myyvien yritysten asemaa. Ostovoimaa kohentaa osaltaan kuluttajahintojen lasku. Inflaatio oli marraskuussa 3,3 prosenttia, eli selvästi alhaisemmalla tasolla kuin edellisinä kuukausina.

Palkankorotukset ovat suurelta osin sovittu tulevalle vuodelle. Inflaation hidastuminen nostaa reaalipalkkoja ja ostovoimaa. Tämä tulee tarpeeseen, sillä ostovoima on romahtanut vuosina 2021–2023.

Viime vuosina suhdannekäänteiden aikana teollisuuden tilauskirjat ovat täyttyneet nopeasti. Tutkimusyksikkö olettaa, että näin käy luultavasti myös vuonna 2024.

Teollisuusliiton Talouden ja työllisyyden näkymät -diasarja ilmestyy kuukausittain. Joulukuun diasarjan löydät tästä.

Lisätietoja: