Teollisuusliitto luovutti työmarkkinaseminaarin yhteydessä vetoomuksen työministerille – Yli 27 000 teollisuuden työntekijää vaatii hallitusta perumaan työelämäheikennykset

Yli 27 000 teollisuuden työntekijää on allekirjoittanut vetoomuksen, jossa vaaditaan Petteri Orpon hallitusta perääntymään työelämäheikennyksistä. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto luovutti vetoomuksen tänään 16.1. työministeri Arto Satoselle hallituksen järjestämän työmarkkinaseminaarin yhteydessä työ- ja elinkeinoministeriössä.

Vetoomukseen on kerätty nimiä Teollisuusliiton luottamushenkilöiden toimesta työpaikoilla sekä sähköisesti marraskuun ja joulukuun aikana vuonna 2023. Vetoomuksessa on allekirjoituksia yhteensä lähes 300 A4-sivua. Vetoomuksen allekirjoittajat ovat myös antaneet lupansa nimensä julkistamiseen silloin, kun vetoomusta luovutetaan kansanedustajille.

Vetoomus on seuraavanlainen:

Me allekirjoittaneet työntekijät koemme Suomen hallituksen kaavailemat työelämän heikennykset suureksi uhaksi itsellemme ja suomalaisten työpaikkojen toiminnalle. Heikennyksiä perustellaan työllisyysvaikutuksilla, joita ei ole pystytty osoittamaan.

Lakko-oikeuden rajoittaminen vie meiltä työntekijöiltä mahdollisuudet puolustautua muilta työsuhteen turvaa ja työehtoja murentavilta työelämäheikennyksiltä. Todellinen peruste näille hallituksen toimille on työntekijöiden oikeuksien ja neuvotteluaseman yksipuolinen heikentäminen.

Haluamme jokaisen kansanedustajan tietävän, että tätä me emme äänestämällä tilanneet. Vaadimme hallitusta perumaan työelämäheikennykset. Meillä on siihen Painava Syy.

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto kiittää vetoomuksen allekirjoittajia aktiivisuudesta.

– Kiitän vetoomuksen allekirjoittajia aktiivisuudesta työntekijöiden oikeuksien edistämiseksi. Yli 27 000 allekirjoitusta näin lyhyessä ajassa osoittaa teollisuuden työntekijöiden laajan vastustuksen työelämäheikennyksiä kohtaan.

Lisätietoja:

Riku Aalto