Valtakunnansovittelija on esittänyt kemian alojen lakon siirtämistä kahdella viikolla

Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala on tiedottanut siirtävänsä kemian alojen lakkoa kahdella viikolla. Työministeri Tuula Haatainen (sd.) on vahvistanut lakon siirtämisen.

Siirto ei koske aikaisemmin julistettua ylityökieltoa. Mekaaniseen metsäteollisuuteen julistettu lakko toteutuu aikaisemman päätöksen mukaisesti.

Kahden viikon lakko ja tukilakko mekaanisessa metsäteollisuudessa alkavat 27.1., ylityökielto on edelleen voimassa

Teollisuusliitto on käynyt työehtoneuvotteluja koko viime syksyn. Vaikka muutamalle liiton sopimusalalle on saatu solmittua uusi työehtosopimus, ei monella muulla alalla olla edelleenkään päästy neuvottelutulokseen, joka olisi liiton jäsenille hyväksyttävissä.

Teollisuusliitto on 12.1. julistanut ylityökiellon sekä lakon ja tukilakon valikoiduille sopimusaloille ja kohdeyrityksiin.

1. Ylityökielto koskee alla lueteltuja sopimusaloja 13.1.–9.2.2020.

• kumiteollisuus
  • öljy-, maakaasu- ja petrokemianteollisuus
  • kemian perusteollisuus
  • lasikeraaminen teollisuus
  • muovituoteteollisuus ja kemian tuoteteollisuus
  • mekaaninen metsäteollisuus

2. 27.1. alkava lakko koskettaa valittuja toimipaikkoja mekaanisessa metsäteollisuudessa. Listan lakkotoimipaikoista löydät täältä.

3. Tukilakko koskee mekaanisen metsäteollisuuden lakkotoimipaikoissa työskenteleviä muiden yritysten työntekijöitä teknologiateollisuuden sopimusalalla.

Mekaanisen metsäteollisuuden lakko ja tukilakko koskevat aikavälillä maanantai 27.1.2020 kello 00.00 ja sunnuntai 9.2.2020 kello 23.59 alkavia työvuoroja.

Lakon ja tukilakon piirissä ovat kaikki työpaikalla sovellettavan työehtosopimuksen mukaiset työt ja lakko koskee kaikkia töitä katsomatta työntekijän tehtävää tai sitä, onko henkilö liiton jäsen vai ei.

Huom! Lakko koskee toimipaikkalistalla mainittuja yhtiöitä apu-/rinnakkaistoimimineen, konsernirakenteineen ja toimipaikkoineen. Työtaistelutoimet koskevat myös muiden yritysten palveluksessa olevia työntekijöitä, jotka työskentelevät yrityksissä edellä mainittujen työehtosopimusten soveltamisalan mukaisissa tehtävissä, esimerkiksi vuokratyöntekijöinä.

Työpaikkatiedotteet / Arbetsmeddelanden

Lakosta