Työttömiä kurittava aktiivimalli ärsyttää Teollisuusliiton valtuuston jäseniä

Sipilän hallituksen kehittämä työttömien aktiivimalli herätti kiukkua Teollisuusliiton valtuuston kokouksessa. Moni valtuutettu totesi mallin olevan vain työttömien jatkettua rankaisemista.

Valtuuston puheenjohtaja Jarmo Markkanen avasi historiallisen kokouksen, jossa ensi kertaa kolmen ”vanhan” liiton valtuutetut istuivat samassa salissa päättämässä liiton asioista. Kaksipäiväinen kokous pidetään Helsingissä 18.-19. joulukuuta.

– Alamme rakentaa jotain sellaista, mitä ei ennakkoon voi järjestöpäätöksillä suunnitella: Teollisuusliiton järjestökulttuuria. Se rakentuu jäsenten kuulemisesta, avoimuudesta, yhteistyöstä ja toistemme kuulemisesta. Uskon, että tämä onnistuu. Jäsenistö hitsautuu yhteen muutaman vuoden kuluessa, tämän on kokemus TEAMissa aiemmista liittofuusioista jo osoittanut. Fuusiot ovat myrkkyä kalkkeutumiselle, Markkanen sanoi.

Tässä otteita valtuutettujen puheenvuoroista:

Reija Mettovaara (Uusimaa, teknologiasektori): Palkankorotusten paikallisista eristä on aloitettu neuvottelut meillä, tammikuun loppuun mennessä on saatava sopu.

Satu Heijari (Varsinais-Suomi, hallituksen jäsen, teknologiasektori): Porvarihallitus kyykyttää työttömiä monin eri tavoin. Ansiosidonnaisia päiviä on vähennetty. Aktiivimalli rankaisee niitä, jotka ovat heikoimmilla ja joilla on heikoimmat työllistymismahdollisuudet. Jos työtön ei löydä työtä, turvaa leikataan. Työtön ei kuitenkaan voi itse päättää, saako hän työpaikan. Parasta olisi palauttaa valtion ja kuntien työllistämisvelvoite.

Arto Liikanen (Keski-Suomi, hallituksen jäsen, teknologiasektori): Vuoden alussa väitettiin, että uusia heikennyksiä ei enää tule. Nyt hallitus kuitenkin ajaa aktiivimallia. Tämä on kiristys työttömille, sen on työministeri itsekin myöntänyt. Jos eduskunnan voimasuhteita ei saada tulevaisuudessa muutettua, sama meno jatkuu. Mutta uusi Teollisuusliitto antaa meille mahdollisuuden tehdä asioita yhdessä ja tehokkaammin.

Tommi Sauvolainen (Lappi, teknologiasektori): Aktiivimallia voidaan pitää työtöntä tuntuvasti rankaisevana. Kun SAK on osin halvaantuneessa tilassa ja kykenemätön puolustamaan työttömiä, mitä jää jäljelle? Vain Teollisuusliitto. Ehdotankin, että Teollisuusliitto irtautuu välittömästi kiky-sopimuksesta, koska hallitus on sen omalta osaltaan rikkonut.

Vesa Niininen (Häme, teknologiasektori): Bloggaaja Sakari Timonen siteerasi Väinö Linnaa, jonka kirjassa Pohjantähden alla Akseli Koskela kuvasi porvarien puhetyyliä: Meidän etu, meidän yhteiskuntamme, meidän maataloutemme kannattavuus. Tulee mieleen Juha Sipilän hallituksen toiminta. Osa väestöstä halutaan ajaa apatian ja epätoivon tilaan. Tämä tulee jatkumaan, jos Sipilän kaltaiset toimijat saavat jatkoajan Suomessa. Vaaleissa on pakko pärjätä, politiikka kuuluu ay-liikkeeseen.

Markus Haataja (Pirkanmaa, teknologiasektori): Aktiivimallin 1. käsittelyssä iso osa eduskunnan salista oli tyhjänä, ministereitä vain muutama aitiossa. En löydä sanoja sille, miten vihainen olen välinpitämättömyydestä asiaa kohtaan. On kyse ihmisten toimeentulon leikkaamisesta. Minun mielestäni kiky-sopimusta ei ole enää olemassa. Kun hallitus sen pettää, miksi mekään pitäisimme siitä kiinni.

Heidi Koivisto (Pirkanmaa, hallitus, teknologiasektori): Työttömiä rangaistaan siitä, että he ovat työttömiä. Kiky-sopimus oli porvarien kiristyssopimus. Siinä mainittiin kohta ”sopimisen kulttuuri”, jonka mukaan kolmikannasta pidetään kiinni. Mutta kuinka kävikään, tuli aktiivimalli. Nykyinen hallitus on tehnyt jatkuvasti juupas-eipäs-päätöksiä ja vetänyt omia esityksiään takaisin. Koulutusleikkaukset ovat järjettömyyden huippu.

Pentti Iso-aho (Pohjanmaa, kemian sektori): Jäsen soitti minulle, oli helvetin pahalla päällä. Hän oli yrittänyt saada kuljetusalan yrityksestä töitä. Työnantaja oli 54-vuotiaalle sanonut, että hän ei maksa tämän ennenaikaista eläköitymistä. Jäsen sanoi minulle, että laittakaa tämä aktiivimalli nurin – työttömien kurmootus on loputtava. Meidän liittona pitää ottaa aktiivimalliin tiukka linja.

Jouni Jussinniemi (kaivosala): Teollisuusliiton on nyt käytettävä vaikutusvaltaansa ja leveitä hartioita. Onko kikystä ollut oikeasti hyötyä, onko sen tuloksia seurattu? Milloin tapahtuu kikyn irtisanominen? Se olisi vahva signaali hallitukselle. Ruvetaan vähän räväkämpiin toimiin hallituksen ja kikyn suhteen.

Ari Rintala (Vaasa, teknologiasektori): Kiky meni meillä perälautaan, tessin paikallisen erän jako näyttää olevan sanelua. Moni nuori miettii nyt, kuuluako liittoon vai ei, ennen asia oli itsestäänselvyys. Nykyään kysytään, mitä hyötyä on jäsenyydestä. Iso osa liiton tekemästä työstä on ns. näkymätöntä työtä, mutta siitä täytyisi ehkä pitää enemmän meteliä. Turvallisuuden eteen olisi paljon tekemistä työpaikoilla, riskien arvioinnit jäävät tekemättä. Kuolemaan johtaneita tapaturmia tapahtuu vuosittain. Meilläkin valtuuston kokouksissa pitäisi ainakin kertoa pelastautumistiet.

Tapio Ruostetoja (Vaasa, teknologiasektori): Nostakaa ruisleipä ylös, kertokaa nuorille, miten paljon politiikkaa näihin asioihin liittyy. Alkaa näyttää, että ei oteta vakituista työvoimaa enää taloon. Perusta siinä sitten perhettä, kun ei ensi viikon työtunneista ole mitään tietoa. Olemme liittona edelleen taistelemassa silpputyötä vastaan, nyt meillä on voimaa, käytetään sitä.

Jouni Lämpsä (Kainuu, teknologiasektori): Työnantajan direktio-oikeus ja paikallinen sopiminen on yhdistelmä, joka vie pohjan pois tasavertaiselta sopimiselta. EWC-edustusoikeus kv-konserneissa on yli 150 työntekijän yrityksissä työntekijöiden edustajalla, mutta käytännön toimivuudessa olisi parantamisen varaa. Työvoiman rekrytointia tehdään Kainuussa Venäjän Karjalasta, ensin pitäisi varmistaa omien työttömien työllistyminen. Kuten moni muu puhuja, minäkin kysyn, miksi meidän pitäisi yksipuolisesti pitää kiinni kikystä?

Janne Vainio (Satakunta, teknologiasektori): Porvarit ja varsinkin Suomen Yrittäjät valittavat, kuinka yleissitovat työehtosopimukset vaikeuttavat yritysten toimintaa. Oikeasti Suomen talouden menestyksen selittäjä on vakaa työmarkkinajärjestelmä, jossa ammattiliitot sopivat työnantajaliittojen kautta eri alojen sopimukset ja joissa työpaikoille valitaan liittojen kautta työntekijöiden edustajat. Murikkaan tarvittaisiin eläinhuone, että sinne pääsevät kissa- ja koiraihmiset kursseille.

Aimo Lahtinen (Keski-Suomi, teknologiasektori): Kannatan Sauvolan esityksiä poliittisesta lakosta. Mielenilmauksia pitää järjestää ympäri maan kuukausittain niin kauan, että hallitus perääntyy. Aluetoimistot koordinoivat, ammattiosastot järjestävät. Aika monta kertaa työnantaja on tullut paikallisissa kysymyksissä kysymään, ovatko nämä työntekijät varmasti samaa mieltä sinun kanssasi. Olen pystynyt osoittamaan, että kyllä ovat.

Petri Partanen (Vaasa, teknologiasektori): Oikeistohallitukseen ei kerta kaikkiaan voi luottaa. Aktiivimalli ei palkitse töiden hausta vaan töiden saamisesta, missä voi olla kyse tuurista, mutta usein iästä. Malli pitää yllä harhakuvaa, että kaikki työttömät eivät muka halua töihin. Näin yritetään osoittaa kansalle yksi uusi vihollinen. Ei anneta hallituksen kiusata työttömiä.

Raimo Kantonen (Uusimaa, teknologiasektori): Meillä on menty perälaudan mukaan paikallisessa sopimisessa ja liitosta on erottu paljon. Tehtaan johto jopa totesi, että yleiskorotusta ei pitäisi olla ollenkaan. Esitän, että kiky irtisanotaan jo nyt.

Kimmo Sandelin (Keski-Suomi, erityisalojen sektori): Sopimuspuolella paljon vaihtuu ihmisiä. Olisiko hyvä saada organisaatiokaaviot valtuustolle ja sektorijohtokuntien edustajille. Kentälle ja edunvalvojille on saatava tieto, mitä liitossa tapahtuu.