Mekaanisen metsäteollisuuden työriitaa sovitellaan keskiviikkona valtakunnansovittelijan toimistolla

Mekaanista metsäteollisuutta uhkaavan työriidan sovittelu alkaa keskiviikkona 10.1.2018 klo 10 valtakunnansovittelijan Minna Helteen toimistolla.

Teollisuusliitto ilmoitti viime perjantaina aloittavansa lakon mekaanisen metsäteollisuuden työpaikoilla, ellei parhaillaan meneillään olevissa työehtosopimusneuvotteluissa päästä liittoa tyydyttävään ratkaisuun. Lakko alkaisi maanantaina 22.1. kello 6.00 ja päättyisi maanantaina 29.1. kello 5.59. Lakon piirissä on noin 5000 työntekijää.

Mekaanista metsäteollisuutta koskeva työehtosopimus päättyi jo marraskuun lopussa. Teollisuusliitto julisti alalle ylityökiellon jo ennen joulua.

Metsäteollisuus ry on tuonut mekaanisen metsäteollisuuden neuvottelupöytään monia heikennysesityksiä, kuten työnantajan laajemman direktio-oikeuden vuosiloman jakamisessa sekä 21 viikkotyövuoron käyttöönoton nykyisiä sopimusmääräyksiä huomattavasti huonommin ehdoin.

– Samoin on esitetty heikennyksiä seisokkiajoista maksettaviin korvauksiin sekä arkipyhistä ja sairausajalta maksettavaan palkkaan. Niin ikään työnantajat ovat tarjonneet runsaasti muitakin heikennysesityksiä, joita emme tietenkään voi hyväksyä, Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Jari Nilosaari kommentoi lakonuhan syitä viime viikolla.

Teollisuusliiton ja Metsäteollisuus ry:n välisen kiistan lisäksi sovittelussa on myös Ammattiliitto Pron ja Paperiteollisuus ry:n välinen kiista.

Pro on ilmoittanut tarvittaessa aloittavansa työnseisauksen 17.1. Työnseisaus koskisi paperiteollisuuden toimihenkilösopimuksen mukaista työtä kaikissa työehtosopimuksen piirissä olevissa yrityksissä. Jo aiemmin Pro julisti alalle ylityökiellon.