Teollisuusliitto hyväksyi mekaanisen metsäteollisuuden sopimuksen

Teollisuusliiton hallitus on hyväksynyt valtakunnansovittelija Minna Helteen tekemän välitysesityksen mekaanisen metsäteollisuuden uudeksi työehtosopimukseksi. Päätös tehtiin yksimielisesti. Kun myös työnantajia edustava Metsäteollisuus hyväksyi esityksen, merkitsee tämä uuden sopimuksen syntymistä. Samalla Teollisuusliiton asettamat lakkouhat sekä alan ylityökielto poistuvat.

–  Olen tyytyväinen siihen, että pääsimme lopulta ratkaisuun ja saimme torjuttua työnantajien lukuisat heikennysesitykset sopimukseemme, Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Jari Nilosaari sanoo.

Sovittelijan avulla syntynyt sopimus vastaa palkankorotuksiltaan teollisuuden sopimusten yleistä tasoa. Sopimuskausi on 20.1.2018. – 31.11.2019. Se sisältää kaksi palkankorotusta, joista neuvotellaan molempina vuosina lähtökohtaisesti paikallisesti luottamusmiehen ja työnantajan välillä. Mikäli sopimukseen ei paikallisesti päästäisi, sisältää työehtosopimus määritykset, joiden perusteella korotukset maksetaan. Korotukset ovat molempina sopimusvuosina 1,6 prosenttia ja ne jakautuvat yleiskorotukseen ja paikallisiin jaettaviin eriin.

– Vaikeista lähtökohdista pystyimme rutistamaan yleisen tason mukaiset korotukset, mitä myös voi pitää hyvänä lopputuloksena. Ratkaisevaa oli myös se, että pystyimme torjumaan työnantajien ajamat heikennykset keskeytymätöntä vuorotyötä tekevien palkkatasoon, Nilosaari kommentoi.

Uuteen työehtosopimukseen sisältyy myös parannuksia mm. luottamusmiesten korvauksiin. Niin ikään sopimus sisältää lukuisia muutoksia ns. tekstikysymyksiin.

Lisätietoja:
Sektorijohtaja Jyrki Alapartanen, puh. 040 587 7563