Teollisuusliitto varoittaa hallitusta: Työntekijöiden kyykytys ei jää vaille jatkotoimia

Teollisuusliitto varoittaa vakavasti maan hallitusta tekemästä työntekijöiden asemaa kurjistavia päätöksiä. Jos Juha Sipilän (kesk.) porvarihallitus päätyy viemään tällaisia esityksiä eteenpäin, ei Teollisuusliitto tyydy katselemaan tapahtumia sivusta.

– Me mietimme vastatoimia, eivätkä ne toimet ole toteutuessaan vähäisiä, liiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.

Maan hallitus sopi taannoisessa kehysriihessään, että alle 30-vuotiaiden kolme kuukautta työttömänä olleiden työntekijöiden turvaa heikennettäisiin. Alle 20 hengen yrityksissä puolestaan olisi nykyistä helpompi tehdä irtisanomisia.

– Hallitus ei ole toistaiseksi ilmoittanut, mitä se täsmälleen tulee eduskunnalle esittämään. Tämä vaikeuttaa esitysten arvioimista. Kuitenkin pelkästään jo se, että tällaista suunnitellaan, on erittäin tuomittavaa, Aalto sanoo.

Kehysriihessä sovitut työehtojen ja irtisanomissuojan heikentämiset koskevat satojentuhansien ihmisten työsuhdeturvaa. Esimerkiksi Teollisuusliiton sopimuskentässä alle 20 hengen yrityksiä on tuhansia.

Hallitus on jo aikaisemmin leikannut työttömyysturvaa, pidentänyt koeaikoja, helpottanut perusteettomia määräaikaisuuksia, lieventänyt irtisanotun takaisinottovelvoitetta, laillistanut nollatuntisopimukset ja toteuttanut aktiivimallin. Hallitus suunnittelee lisäksi aktiivimalli kakkosta lisäkarenssien uhalla. Linjana on ollut kolmikantaisen sopimisen alasajo ja halpatyömarkkinoiden yleistäminen.

Teollisuusliiton hallitus kokoontuu Tampereen Teiskossa liiton Murikka-opistolla, jossa juhlitaan tänään opiston hiljattain valmistunutta, lähes 20 miljoonaa euroa maksanutta, perusteellista saneerausta.

Lisätietoja: Riku Aalto, puh. 0400 711 072