Jäsenyysyksikön tilittäjäpalvelu neuvoo työnantajia jäsenmaksuasioissa

Teollisuusliiton laaja-alainen jäsenyysyksikkö auttaa nimestään huolimatta jäsenten lisäksi myös työnantajia.

– Työnantajat ja palkanlaskijat voivat kysyä meiltä neuvoa, miten ay-jäsenmaksua eli ammattiliiton jäsenmaksua peritään palkasta ja tilitetään eteenpäin liitolle, jäsenyysneuvoja Kirsi Pihlström sanoo.

– Vastaamme myös jäsenmaksuseurannasta eli siitä, että työnantajat todella tilittävät jäsenmaksut liitolle. Jos tilityksiä ei tehdä, lähetämme työnantajalle maksumuistutuksen, ja jos sekään ei auta, siirrämme ne perintätoimiston perittäviksi, hän jatkaa.

Työnantajien jäsenmaksutilityspalvelu tarkistaa myös jäsenten jäsenyyteen liittyviä asioita ja selvittää niitä.

– Tarkistamme sähköisesti liittyneiden uusien jäsenten kohdalla, ovatko he oikean sopimusalan piirissä, jäsenyysneuvoja Ritva Kinnunen kertoo.

– Uusien jäsenten pitää olla työssä, jolla noudatetaan Teollisuusliiton solmimaa työehtosopimusta. Aika monen kohdalla pitää tarkistaa, voivatko he liittyä Teollisuusliittoon. Osa heistä on työnantajaperinnän piirissä, joten meidän tehtävämme on lähettää heidän työnantajilleen esitäytetty perintäsopimus. Joissakin tapauksissa työnantaja ei peri jäsenmaksuja, mutta suurin osa työnantajista perii jäsenmaksun suoraan palkanmaksun yhteydessä, Pihlström lisää.

Tilittäjäpalvelu selvittää myös jäsenmaksusaatavia konkurssitapauksissa.

– Kun yritys, joka on tehnyt jäsenmaksuperintää, menee konkurssiin, selvitämme jäsenmaksusaatavat pesänhoitajien kautta, Pihlström sanoo.

Liiton verkkosivuilta kohdasta Jäsenyys / Työnantajalle löytyy työnantajille hyödyllistä tietoa, muun muassa miten ay-jäsenmaksu peritään, selvitetään ja tilitetään. Sivuilta voi myös tulostaa jäsenmaksun perintäsopimuksen, perinnän päättymisilmoituksen ja ilmoituksen työnantajan yhteystietojen muutoksesta.

Työnantajien maksullinen jäsenmaksutilityspalvelu neuvoo työnantajia maanantaista keskiviikkoon ja perjantaisin kello 8.30–15 puhelinnumerossa 020 774 1190. Palveluun voi myös lähettää sähköpostia osoitteella [email protected].