SAK patistaa Sipilän hallitusta luopumaan myös irtisanomissuojaa heikentävästä esityksestä

Hallitus perui torstaina esityksensä alle 30-vuotiaiden työttömien perusteettomien määräaikaisuuksien sallimisesta SAK:n tavoitteen mukaisesti. Samaan aikaan esitys alle 20 hengen yritysten työntekijöiden irtisanomissuojan heikentämisestä lähti lausuntokierrokselle. SAK vaatii, että tästäkin esityksestä luovutaan.

Hallituksen esitys henkilöperusteisen irtisanomissuojan heikentämisestä pienissä yrityksissä on edennyt lausuntokierrokselle. SAK huomauttaa, että esitys on huonosti valmisteltu eikä esityksen työllisyysvaikutuksista ole uskottavaa näyttöä. Yksilötasolla esitys asettaa työntekijät kohtuuttomaan asemaan ja pahimmillaan työnantajan mielivallan armoille.

Lakiehdotuksen mukaan työntekijän irtisanominen alle 20 työntekijää työllistävissä yrityksissä helpottuisi silloin, kun työntekijä ”horjuttaa työnantajan ja työntekijän välistä luottamussuhdetta tai vaikeuttaa työnantajan tai työyhteisön toimintaa, eikä työsuhteen jatkamista tästä syystä voida pitää työnantajan kannalta kohtuullisena”.

– Kuka enää uskaltaa nostaa esiin epäkohtia pienillä työpaikoilla, kun jatkuvasti on läsnä pelko irtisanomisesta? Huoli työpaikan menettämisestä on suuri psykososiaalinen kuormitustekijä. Jos tällainen laki tulee voimaan, se vain lisää epävarmuutta ja ahdistuneisuutta työpaikoilla, SAK:n johtaja Hannu Jouhki toteaa.

SAK vaatii edelleen, että esityksestä luovutaan.

Toinen SAK:n kritisoima työlainsäädännön heikennysesitys sen sijaan kaatui jo nyt, kun hallitus ilmoitti lopettavansa alle 30-vuotiaiden työttömien perusteettomia määräaikaisuuksia koskevan esityksen valmistelun.

SAK:n mukaan päätös oli oikea, sillä työsuhteiden epävarmuuden lisääminen ei ole oikea tapa edistää työllisyyttä. Toimet tulisi suunnata osaamisen kehittämiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen.

Työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteen mukaan ”perustuslain ja kansainväliset velvoitteet täyttävä malli olisi ollut mahdollista tehdä, mutta se olisi ollut hyvin byrokraattinen ja sen vaikuttavuus heikko”.

SAK:n hallitus ilmoitti viikko sitten, että jäsenliitot ovat varautuneet järeisiinkin toimiin, jos esitykset tuodaan eduskuntaan hyväksyttäviksi.