Teollisuusliiton hallitus kokoontuu ensi viikolla päättämään järjestöllisistä toimista

Teollisuusliiton hallitus kokoontui tänään keskiviikkona liiton keskustoimistolla ylimääräiseen kokoukseen. Hallitus käsitteli alustavasti SAK:n hallituksen väläyttämää mahdollisuutta poliittisista mielenilmauksista. Mahdollisilla mielenilmauksilla vastustetaan Sipilän hallituksen esityksiä, joilla heikennetään työntekijän asemaa.

Liiton hallitus kävi tänään vasta lähetekeskustelun koskien mielenilmausten järjestämistä. Varsinaiset päätökset järjestöllisistä toimista tehdään ensi viikon perjantaina. Tuolloin päätetään muun muassa työpaikoista, joita toimenpiteet koskevat sekä järjestöllisten toimien laajuudesta ja tavoista. Järjestöyksikkö valmistelee hallitukselle hyväksyttäviksi mielenilmauksia koskevat ohjeistukset ja esitykset.

Sipilän hallitus päätti jo viime kevään kehysriihessä työsopimuslain irtisanomisperusteita koskevan sääntelyn muuttamisesta. Hallitus perui kuitenkin myöhemmin aikeensa helpottaa alle 30-vuotiaiden työntekijöiden palkkaamista perusteetta määräaikaisiin työsuhteisiin. Esitystä työntekijöiden irtisanomisen helpottamisesta hallitus ei ole perunut.

SAK on vaatinut irtisanomislakiesityksen perumista. Keskusjärjestö on myös muistuttanut, että myös niin kutsuttu aktiivimalli on ”useiden kesällä esille tulleiden esimerkkien valossa osoittautunut juuri niin huonoksi kun pelättiin”.