Heli Puura Kymenlaaksossa: Hallitus voisi ottaa järjen käteen

Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Heli Puura ihmettelee maan hallituksen intoa puskea väkisin eteenpäin kiisteltyä lakimuutosta, joka tekisi yksittäisen työntekijän irtisanomisen nykyistä helpommaksi pienissä yrityksissä.

– Asiantuntijoiden mukaan lakimuutoksella ei olisi juurikaan työllisyysvaikutuksia. Irtisanomiskynnyksen madaltaminen voisi pahimmillaan jopa heikentää työllisyyttä. Varmaa on, että se lisäisi epäluottamusta työpaikoilla ja heikentäisi työpaikkojen henkeä, Puura sanoi maanantaina tavatessaan kymenlaaksolaisia Teollisuusliiton luottamushenkilöitä.

Puura vierailee maanantaina Kouvolassa ja tiistaina Kotkassa. Ohjelmassa on myös useita yritysvierailuja.

Puura toivoo, että järjen valo vielä näyttäytyisi maan hallitukselle, joka pyrkii jääräpäisesti runnomaan läpi esitystään. Esityksen perusteina ovat nyt lähinnä yrittäjäjärjestön epämääräiset kyselyt jäsenistölleen.

– Ei meillä ole mitään yrittäjiä vastaan. Mutta jos sama järjestö ensin hylkää heille kultalusikalla tarjotun paikallisen sopimisen huikean laajentamisen, ja sitten yrittää puristaa maan hallitukselta ties mitä, eihän siinä ole oikein rakentavan politiikan aineksia käsillä, Puura muistuttaa.

Teollisuusliiton aloilla alkoi maanantaina toistaiseksi voimassa oleva ylityökielto. Se on ensimmäinen vaihe painostustoimissa maan hallitusta vastaan.

Teollisuusliiton varapuheenjohtaja ottaa kantaa myös Porin seutua kohdanneeseen ikävään Venatorin lopettamispäätökseen.

– Porilaiset tarvitsevat nyt kaiken mahdollisen tuen. Eri tahojen yhteistoiminnan täytyy olla saumatonta, jotta vältetään inhimilliset katastrofit mahdollisimman pitkälle. Tarvitaan muun muassa koulutukseen liittyviä toimia, aktiivista työvoimapolitiikkaa jne. Tässähän tulee työvoimapulaansa valittaville yrityksille tarjolle hyvin ammattitaitoista ja motivoitunutta työväkeä, Puura muistuttaa.

Hän pitää mahdollisena, että Venatorin tuotannon alasajo säteilee myös laajemmin negatiivisesti suomaiseen kemianteollisuuteen.

Lisätietoja: Heli Puura, puh. 050 525 2673