Erityisaloilla neuvoteltu optiovuodesta

Työehtosopimusneuvottelukierrosta käynnistellään pikkuhiljaa Teollisuusliiton kaikilla sektoreilla. Erityisalojen kahden työehtosopimuksen, tekstiili- ja muotialan sekä tekstiilihuoltoalan, osalta neuvotteluissa on pohdittu mahdollisuutta jatkaa sopimuksia vielä kolmannella vuodella eli niin sanotulla optiovuodella.

Tekstiili- ja muotialan neuvotteluissa päädyttiin siihen, että työehtosopimusta ei enää jatketa.

– Päädyimme neuvotteluissa Suomen Tekstiili & Muodin kanssa, että edellytyksiä jatkaa työehtosopimusta kolmannella vuodella ei ole. Esitämme Teollisuusliiton hallitukselle, joka kokoontuu ensi viikon perjantaina, että työehtosopimus irtisanotaan, erityisalojen sektorin johtaja Marko Rosqvist kertoo.

Optiovuoden hylkääminen tarkoittaa, että nykyisen tekstiili- ja muotialan sopimuksen voimassaolo päättyy 30.11.2019.

Vastaava tilanne erityisaloilla on myös tekstiilihuoltoalalla. Nämä neuvottelut jatkuvat vielä.

– Tekstiilihuollon neuvotteluja optiovuodesta jatketaan aikataulun mukaisesti. Lokakuun loppuun mennessä selviää, jatketaanko sopimusta kolmannella vuodella, Rosqvist lisää.

Niin ikään liiton erityisalojen sektoriin kuuluvan lasitus- rakennuslasitus- ja lasinjalostusalan nykyisessä työehtosopimuksessa puolestaan ei ole mahdollisuutta optiovuoteen. Myös tämän sopimuksen irtisanomista esitetään ensi viikolla liiton hallitukselle.