Teollisuusliitto hylkäsi toisenkin sovittelijan esityksen teknologiateollisuuteen – palkankorotus riittämätön

Teollisuusliitto on hylännyt valtakunnansovittelijan Vuokko Piekkalan sovintoesityksen, joka koskee Teknologiateollisuuden ja Teollisuusliiton työriitaa. Keskeinen syy hylkäämiselle oli se, ettei sovintoesitys takaa liiton jäsenille kunnollista ansiotason kehitystä sopimuskaudella.

– Tehty tarjous ei käsityksemme mukaan ota riittävästi huomioon alan tuottavuuskehitystä, inflaatiota eikä kilpailijamaiden palkkakehitystä. Esitys jää kauas siitä tasosta, jota olemme itse esittäneet. Ja se taso ei todellakaan vaarantaisi kilpailukykyämme maailmalla, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.

Valtakunnansovittelijan esitys olisi tuonut teknologiasektorin nyt sovittelussa oleville aloille kahdessa vuodessa yhteensä 2,4 prosentin korotukset. Yleiskorotus olisi ensimmäisenä vuonna 0,8 ja vuonna 2021 1,0 prosenttia. Esityksen mukaan toisena sopimusvuonna olisi lisäksi tullut paikallinen työnantajan jakama 0,6 prosentin palkkaerä.

Ensimmäisen sopimusvuoden 150 euron kertaerän kustannusvaikutus olisi ollut 0,4 prosenttia, mutta sen vaikutusta heikentää se, että erä ei enää jatkossa vaikuttaisi korotusten pohjana oleviin lukuihin.

– Suomalaisten yritysten toimintaa ja kilpailukykyä on viime vuosina parannettu miljardien, jopa kymmenien miljardien eurojen tulonsiirroilla. Yksikään työpaikka ei täällä kuitenkaan pyöri ilman ammattitaitoista ja motivoitunutta työväkeä, jolle kuuluu oikeudenmukainen osuus tuotannon hedelmistä. Ei tämä sen kummoisempaa matematiikkaa ole, Aalto jatkaa.

Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden työehtosopimusneuvottelut ovat jatkuneet jo yli neljä kuukautta ilman tulosta. Neuvottelut liiton muilla aloilla ovat myös jumiutuneet pahasti, kun työnantajat ovat neuvottelujen alusta lähtien esittäneet poikkeuksellisen kovia ja kohtuuttomia vaatimuksia.

Teollisuusliitto järjesti jo aiemmin yhdessä Ammattiliitto Pron ja YTN:n kanssa kolmipäiväisen lakon. Usealla Teknologiateollisuuden alalla on myös ollut voimassa ylityökielto.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Riku Aalto, puh. 0400 711 072