Kikyt pois myös kaivoksista

Teollisuusliitto on hyväksynyt malmikaivoksia koskevan uuden työehtosopimuksen Teknologiateollisuuden kanssa. Sopimuksen myötä myös malmikaivoksilta lähtevät kiky-sopimukseen sisältyneet 24 tunnin talkootyöt.

– Olemme iloisia siitä, että kaivostenkin osalta päästiin lopulta sopuun, joka noudattelee pääalamme ehtoja, kuten kiky-tuntien poistamista. Toivottavasti vielä kesken olevissa neuvotteluissammekin työnantajapuoli vihdoin havahtuu huomaamaan, mikä on tämän kierroksen yleinen linja teollisuudessa, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.

Malmikaivoksiin saatu sopimus hyväksyttiin torstaina yksimielisesti Teollisuusliiton teknologiasektorin sektorijohtokunnassa. Tämän jälkeen liiton johtoryhmä hyväksyi sopimuksen lopullisesti.

Sopimus noudattaa pääosin teknologiasektorin pääsopimuksen ehtoja. Palkankorotukset ovat yhteensä 3,3 prosenttia. Lisäksi sovittiin entiseen malliin alan erityispiirteisiin kuuluvista asioista, kuten muun muassa kaivoslisästa. Erillisessä allekirjoituspöytäkirjassa sovittiin alan soveltamisalaan liittyvin asioiden selvittämisestä.

Sovun myötä alalta poistuu lakonuhka, jonka oli määrä toteutua 27. tammikuuta lähtien. Samoin alalle julistettu ylityökielto lopetetaan välittömästi.

Kaivosalan sopimus koskee reilua kahta tuhatta työntekijää. Tämän sopimuksen jälkeen kaikki Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden väliset työehtosopimukset on nyt saatu neuvoteltua. Sopimusten piirissä on noin 120 000 työntekijää. Neuvottelut alkoivat viime vuoden elokuussa.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Riku Aalto, puh. 0400 711 072