Muiden kuin teknologiateollisuuden neuvottelut jatkuvat loppiaisen jälkeen

Teollisuusliitto ja työnantajaliitot ovat käyneet jo kuukausia neuvotteluja uusista työehtosopimuksista. Teknologiateollisuuden neuvottelutulos syntyi 3.1.2020. Liiton hallitus hyväksyi neuvottelutuloksen 4.1.

Teollisuusliiton muilla aloilla työehtoneuvottelut jatkuvat.

Sovitteluja käytiin valtakunnansovittelijan johdolla ennen joulua liiton julistaman lakon 9.–11.12. jälkeen teknologiasektorin lisäksi kemianteollisuudessa sekä mekaanisessa metsäteollisuudessa.

Kemian sektorilla neuvotellaan seuraavan kerran tiistaina 7.1. kemian perusteollisuudessa, muovituoteteollisuudessa ja kemian tuoteteollisuudessa sekä öljy-, maakaasu ja petrokemianteollisuudessa.

Mekaanisen metsäteollisuuden osalta uutta neuvotteluaikaa ei olla vielä sovittu.

Mekaanisen metsäteollisuuden neuvotteluja jarrutti ennen joulua lakon lisäksi työsulku, jonka Metsäteollisuus ry julisti lakon vastatoimena 12.–18.12. väliseksi ajaksi.

Teollisuusliiton puutuotesektoriin kuuluvan puusepänteollisuuden neuvottelut eivät ole myöskään edenneet mekaanisen metsäteollisuuden vaikean tilanteen vuoksi. Bioteollisuudessa neuvottelut käynnistyvät vasta tämän vuoden puolella.

Osalla aloista neuvotteluja käyty hyvässä hengessä

Joillakin liiton sektoreiden aloilla neuvotteluja on viime syksyn aikana käyty muiden alojen vaikeasta tilanteesta huolimatta normaalisti. Loppuun saakka näilläkään aloilla ei neuvotteluissa päästy, koska teknologiateollisuuden neuvottelutulosta ei tuntunut syntyvän.

Esimerkiksi kemian sektoriin kuuluvalla auto- ja konealalla neuvotteluja käytiin jo viime vuoden puolella hyvässä hengessä.

Erityisaloilta neuvottelut etenivät ennen loppuvuotta tekstiilissä ja muodissa, tekstiilihuollossa, viestintäaloilla, taimitarha-alalla sekä lasitus-, rakennuslasitus ja lasinjalostusalalla. Myös maatalousaloilla eli puutarha-alalla, maaseutuelinkeinoissa, turkistuotantoalalla ja viherrakennusalalla neuvottelut ehdittiin käynnistää neuvottelut uusista sopimuksista. Myös teknisen huollon ja kunnossapidon neuvottelut ovat edenneet ja metsäkonealojen neuvottelut käynnistyneet.

Metsäalan  neuvottelut alkavat tammikuussa. Turvetuotantoalan sopimus on voimassa vielä vuoden 2020.