Rakennusalan ahdinko leviää Teollisuusliiton aloille

Maailmantalouden epävarmuus, korkeat korot ja kuluttajien epävarmuus jarruttavat investointeja kaikkialla. Suhdanteet ovat monilla teollisuudenaloilla kääntyneet laskuun. Talous vajoaa suhdannekuoppaan, joskin tämän ennakoidaan olevan lyhytaikaista. Vasta talvi näyttää, onko kuoppa väliaikainen vai sudenkuoppa yrityksille.

Rakennusalan kriisi vaikuttaa moniin teollisuudenaloihin. Sen seuraukset ketjuuntuvat uusiksi, toisistaan johtuviksi ongelmiksi. Teollisuusliiton piiriin kuuluvista aloista rakentamisen ahdingosta kärsivät sahat, levy- ja maalitehtaat sekä kumi- ja muovituotteiden valmistajat. Erityisen huonosti menee puutuoteteollisuudessa.

Uutiset hirsirakentaja Jukkatalot Oy:n ja Siklatilat Oy:n konkursseista kertovat tylyä tarinaansa. Talomarkkinoilla ei käy kuhina. Kotitaloudet eivät uskalla juuri nyt hankkia uusia kotitaloja tai tehdä remontteja. Tämän vuoksi myös keittiökalusteiden valmistajien myynti on kuihtunut. Tällä on seurauksensa teollisuusliittolaisten työllisyyteen.

Teollisuusliiton tutkimusyksikön tekemän Talouden ja työllisyyden näkymät -diasarjasta selviää, että kokoaikaiset lomautukset ovat alkaneet yleistyä. TEM:n Työllisyyskatsauksen mukaan kokoaikaiset lomautukset kohdistuvat rakennusalan lisäksi erityisesti prosessiteollisuuden työntekijöihin.

A-kassan Teollisuusliiton jäseniä koskevien tietojen perusteella lomautukset ovat yleistyneet: elo-syyskuussa määrä on kasvanut yli 800 kokoaikaisesti lomautetulla. Kokonaan lomautettuna oli syyskuussa yhteensä 2 890 liiton jäsentä.

Teollisuusliiton toimialaseuranta kertoo talvisesongin työllistäneen jo monella toimialalla. Pian on aika vaihtaa kesäkumit talvirenkaisiin. Samaten talvijalkineiden ja talvisukkien myyntisesonki lähestyy. Muutenkin kuluttajatuotteiden markkinat ovat ovella: joululahjatoiveita listataan ja joulukattauksia suunnitellaan. Jos hyvin käy, talvella inflaatioaste laskee ja ostovoima paranee.

Teollisuusliiton Talouden ja työllisyyden näkymät -diasarja ilmestyy kuukausittain. Toimialaseuranta-diasarja ilmestyy puolestaan kolmesti vuodessa diasarjana (maalis-, kesä- ja syyskuu). Joulukuussa julkaistaan laaja Toimialakatsaus 2023.

Talouden ja työllisyyden näkymät -diasarjan löydät täältä. Lisätietoja tutkimuspäällikkö Anu-Hanna Anttila ja erikoistutkija Timo Eklund.

Syyskuun 2023 toimialaseurannan löydät täältä. Lisätietoja Teollisuusliiton erikoistutkijat (tekijän löydät toimialadiasta).