Teollisuusliitto aloittaa teollisen tuotannon alasajon – poliittisia lakkoja Lapissa ja Oulussa

Teollisuusliitto aloittaa poliittiset lakot hallituksen työelämäheikennyksiä vastaan tiistaina 7. marraskuuta. Lakoissa on kyse yhden vuorokauden työnseisauksista Lapin ja Oulun vaalipiireissä. Lakot tarkoittavat teollisen tuotannon keskeyttämistä lakon kohteena olevien yritysten toimipaikoissa. Työtaistelutoimet ovat osa SAK:n yhteistä Painava syy -kampanjaa, jonka tavoitteena on puolustaa työntekijöitä hallituksen yksipuolisia heikennysesityksiä vastaan.

– Orpon hallitus ei ole osoittanut minkäänlaista halua aidosti keskustella työntekijöiden kanssa leikkauksista ja heikennyksistä. Teollisuusliitolla ei siksi ole muuta vaihtoehtoa kuin aloittaa teollisen tuotannon osittainen alasajo puolustaakseen työntekijöiden oikeuksia.

– Toimenpiteistä aiheutuu haittaa yrityksille ja kansantaloudelle, mutta aiheutuva haitta on välttämätöntä työntekijöiden työehtojen ja oikeuksien puolustamiseksi, sanoo Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen.

”Lakko-oikeuden rajoittamisen valmistelu pelkkää teatteria”

Työ- ja elinkeinoministeriö on laittanut lausunnoille lakko-oikeuden rajoittamista koskevan lainsäädäntöpaketin. Teollisuusliitto kritisoi valmistelutyötä teatteriksi, jonka lopputulos oli luettavissa hallitusohjelmasta. Lehtosen mukaan on selvää, ettei hallituksella ole aikomustakaan kuunnella työntekijöitä muissakaan työelämäheikennyksissä.

– Hallitusohjelma sisältää historialliset heikennykset työntekijöiden oikeuksiin. Työsuhdeturva ja ansiosidonnainen romutetaan kokonaan. Lakko-oikeuden rajoittamisen valmistelu on esimerkki siitä, miten hallitus toimii jatkossakin. Tällaista sanelua emme voi hyväksyä.

– Pääministeri Orpo lupasi ennen vaaleja, ettei ketään laiteta kohtuuttomaan tilanteeseen. Haluamme, että tästä pidetään kiinni myös työntekijöiden osalta. Nyt ei siltä näytä, ja siksi toimia on pakko koventaa, Lehtonen toteaa.

Lakko-oikeuden rajoittamisen jälkeen hallituksen asialistalla on paikallisen sopimisen kokonaisuus. Teollisuusliitto katsoo muutosten mahdollistavan työehtojen heikentämisen työpaikkatasolla ja luottamusmiesten ohittamisen järjestäytymättömissä yrityksissä.

– Hallituksen tavoitteena on romuttaa työehtosopimuksien työntekijöille tarjoama suoja ja yleissitovuus. Paikallisen sopimisen verukkeella mahdollistetaan työehtojen kilpajuoksu pohjalle. Lopulta kyse on palkkojen leikkaamisesta. Tätä ei suomalainen duunari tilannut, Lehtonen päättää.

Teollisuusliitto noudattaa poliittisissa työtaistelutoimissa mahdollisuuksien mukaan vähintään 4 päivän ilmoitusaikaa. Työnseisaukset eivät koske hätätyötä eivätkä sellaista työtä, joka on välttämätöntä hengen ja terveyden turvaamisen kannalta. Tiistaina 7. marraskuuta toteutettavat työnseisaukset ovat yhden vuorokauden mittaisia. Työnseisauksiin osallistuvat toimipaikat sijaitsevat Lapin ja Oulun vaalipiirien alueella. Toimipaikat ovat seuraavat:

Keitele Timber – Kemijärven saha, Keitele Wood Products – Kemijärven liimapuutehdas, Lappset Group – Rovaniemi, E.T. Listat – Ylivieska, Haapajärven Ha-Sa – Haapajärven veistämö, Haapajärven Ha-Sa – Haapajärvi, Haapaveden Ha-Sa – Haapavesi, Hydnum – Muhos, Kemet Electronics – Suomussalmi, Kuhmo Oy – Kuhmo, Leden Finland – Nivala, Leden Finland – Sievi, Eletie, Leden Finland – Sievi, Teollisuustie, Pihla Group – Haapajärvi, Piklas – Pyhäntä, Pölkky – Kajaanin tuotantolaitos, Sartorius Biohit Liquid – Handling, Kajaani, Scanfil EMS – Sievi sekä Telatek Works – Taivalkosken tehdas.

Tarkemmat tiedot toimipisteistä ja seisauksista löytyvät täältä. Teollisuusliitto tiedottaa uusista työnseisauksista lisää huomenna 3.11.

Lisätietoja:

varapuheenjohtaja Turja Lehtonen (Haastattelut)
0400 535 616

järjestöyksikön johtaja Vesa Aallosvirta (Työtaistelutoimiin liittyvät tiedustelut, luottamusmiesten haastattelut)