Teollisuusliiton suhdannebarometri: Käännettä parempaan saa vielä odottaa

Teollisuusliiton uusimman suhdannebarometrin mukaan tuotannon ja työllisyyden lasku päättyvät alkuvuonna. Varsinaista käännettä parempaan ei vielä kuitenkaan nähdä, vaan se antaa vielä odottaa itseään.

– Barometrin tulokset vastaavat tutkimusyksikön ja tutkimuslaitosten ennusteita. Korkea korkotaso kurittaa teollisuutta monin tavoin. Valon kajastukset ovat hyvin himmeitä, mutta niitä kuitenkin on, toteaa erikoistutkija Timo Eklund.

Metalliteollisuuden tuotantomäärät ovat olleet laskussa kesästä 2023 lähtien. Tästä huolimatta metalliteollisuuden kehitys oli muita teollisuuden aloja parempi vuosina 2022–2023. Pitkäaikaisen nousun myötä metalliteollisuuden tuotantomäärät olivat ennätyskorkealla, ennen kuin käänne heikompaan suuntaan nähtiin.

Puutuoteteollisuudessa vaisu suhdanne on kestänyt selvästi pisimpään. Puualalla meneekin selvästi heikommin kuin metalli- ja kemianteollisuudessa.
Kemianteollisuuden suhdanne oli loppuvuonna 2023 heikko muun teollisuuden tavoin. Kuitenkin laskusuhdanne on ollut muita teollisuudenaloja lievempi. Kemianteollisuuden tuotannon ja työllisyyden kohdalla ei ole nähty merkittäviä tasomuutoksia.

– Arviot toteumista seuraavat johdonmukaisesti ennusteita, kun kyse on koko teollisuudesta. Poikkeuksen tähän tuo kemianteollisuus, jossa odotukset ovat olleet usein myönteisempiä kuin toteumat, kertoo tilastotutkija Markus Raninen.
Helmikuun 2024 suhdannebarometrin löydät täältä.

Lisätietoja

Teollisuusliiton Suhdannebarometri perustuu neljästi vuodessa toteutettavaan suhdannekyselyyn, jossa pääluottamusmiehet arvioivat tuotannon ja työllisyyden näkymiä. Suhdannebarometrin avulla hahmotetaan koko teollisuuden lisäksi metalli-, kemian- ja puutuoteteollisuuden tuotannon ja työllisyyden kehitystä.

Tietoa suhdannebarometrista löydät täältä.