Teollisuusliiton poliittiset lakot työelämäheikennyksiä vastaan jatkuvat

Teollisuusliitto on tänään 27.3.2024 jättänyt ilmoituksen poliittisista lakoista, jotka kestävät yhteensä yhden viikon. Työnseisaukset toteutetaan ajalla 1.4.–7.4. Lakot ovat jatkoa käynnissä oleville lakoille. Ilmoitus ei sisällä uusia lakkokohteita. Lakoilla vastustetaan Petteri Orpon hallituksen työntekijöihin kohdistamia leikkauksia ja heikennyksiä. Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto muistuttaa, että leikkausten vaikutukset näkyvät jo karulla tavalla työntekijöiden arjessa.

– Päivittäin luemme lehdistä, miten tavalliset työtätekevät ihmiset joutuvat muuttamaan kodeistaan, kun leikkausten vaikutukset iskevät. Tämä on kohtuutonta ja väärin. Kenenkään ei pitäisi joutua pakkomuuttamaan kodistaan holtittomien leikkausten takia.

– Teollisuusliiton puolesta kiitän niitä 7000 työntekijää, jotka ovat jo kolmatta viikkoa lakossa. Te olette lakossa kaikkien suomalaisten työntekijöiden, paremman työelämän ja oikeudenmukaisuuden puolesta, sanoo Riku Aalto.

Teollisuusliitto peräänkuuluttaa edelleen vastaantuloa maan hallitukselta neuvotteluiden muodossa. SAK:n esittämät kompromissiehdotukset ovat yhteensovitettavissa hallitusohjelman tavoitteiden kanssa erityisesti paikalliseen sopimiseen liittyen. Aalto vaatii muutoksia ”työmarkkinoiden taksiuudistukseen” eli paikallisen sopimisen kokonaisuuteen.

– Mikäli paikallisen sopimisen uudistus toteutetaan esitetyssä muodossa, vähimmäistyöehtojen suoja rapistuu. Heikkoja paikallisia sopimuksia on mahdollista käyttää palkan leikkaamiseen ja työajan pidentämiseen. Ja kun yksi yritys tekee näin, muilla on houkutus toimia samoin.

– Luottamusmiehen asema on suojattava, yleissitovuutta on vahvistettava ja paikallisten sopimusten valvontaan on luotava uskottavat keinot, Aalto luettelee keinoja paikallisen sopimisen kokonaisuuden korjaamiseksi.

Teollisuusliiton ilmoittamat lakot järjestetään yhden viikon pituisena työnseisauksena ajalla 1.4.–7.4. Nyt ilmoitetut lakot ovat jatkoa aiemmin ilmoitetuille työnseisaukselle, jotka ovat käynnissä jo kolmatta viikkoa. Lakkoilmoitus ei sisällä muutoksia lakkokohteisiin.  Lakot eivät koske hätätyötä, eivätkä sellaista työtä, joka on välttämätöntä hengen ja terveyden turvaamiseksi. Teollisuusliitto on valmis yhteistyöhön kriittisten viranomaistoimintojen ja huoltovarmuuden varmistamiseksi työnseisauksen aikana. Liitto suhtautuu kaikkiin mahdollisiin viranomaisten yhteydenottoihin vakavasti.

Tarkemmat tiedot lakonalaisista toimipaikoista löydät tästä linkistä.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Riku Aalto (haastattelut), puhelin 0400 711 072.

Järjestöyksikön johtaja Vesa Aallosvirta (työtaistelutoimiin ja luottamusmiehiin liittyvät tiedustelut), puhelin 040 820 9026.