”Kyse on työttömien jäsenedusta”

Osa liiton tarjoamista Murikka-opiston kursseista täyttää aktiivisuusmallin ehdot.

– Tarkoituksena on palvella liiton työttömiä jäseniä, sanoo koulutuspäällikkö Hannu Siltala.

– Vaikka me emme liittona tykkää aktiivimallista yhtään, meidän työttömät jäsenemme joutuvat sen kanssa elämään. Toivottavasti heille on hyötyä liiton tarjoamasta koulutusmahdollisuudesta, selvittää Siltala.

Kurssille hakeutuvan on aina tarkistettava TE-toimistosta, hyväksytäänkö kurssi aktiivisuusehtoa kerryttäväksi koulutukseksi. Jos kurssin ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta, kurssi kerryttää aktiivisuutta. Murikka-kurssien lisäksi työttömien aktiivisuutta voivat kerryttää myös Työväen Sivistysliiton TSL:n tarjoamat kurssit.

Taustatyötä on vaadittu runsaasti, kun kurssien sopivuutta aktiivimallin kriteereihin on selvitetty.

– Liiton koulutusyksikkö, Murikka ja työttömyyskassa perkasivat yhdessä läpi kursseja ja selvittivät, mitkä niistä kävisivät tähän tarkoitukseen. Kyse oli jo olemassa olevista kursseista, mitään uusia ei ole perustettu, koska tämä ei ollut meillä toimintasuunnitelmissa eikä rahaa budjetoituna, kertoo Siltala.

Selvää on, että aktiivisuutta kerryttävät Murikan kurssit on tarkoitettu ainoastaan Teollisuusliiton jäsenille. Siltalan mukaan asiasta on tullut jonkin verran kysymyksiä työpaikoilta.

– Kun Murikkaan lähtee opiskelemaan, liitto korvaa matkat ja maksaa ylläpidon. Sitä ei tietenkään tarjota muille kuin jäsenille, eli kysymys on jäsenedusta ja jäsenmaksulle saatavasta vastineesta. Kannustan kyllä kaikkia teollisuusalojen työntekijöitä liittymään Teollisuusliittoon, jotta he pääsevät tämänkin jäsenedun piiriin.

Parhaillaan selvitetään sitä, voitaisiinko myös liiton järjestämä verkkokoulutus katsoa aktiivisuusmallin edellytykset täyttäväksi opiskeluksi.

– Verkkokoulutuksen etuna olisi, että jäsen voisi opiskella kotoa käsin, mutta katsotaan, onnistuuko tämä hanke, sanoo Siltala.