Lehtonen: Palkansaaja on vastuunsa kantanut

Teollisuusliiton 1. varapuheenjohtajan Turja Lehtosen mukaan tilanne työmarkkinoilla on erittäin hankala.

– Tämän kaltaista työmarkkinasyksyä en muista aivan lähihistoriasta. Suomalainen palkansaaja on vastuunsa kantanut, kuten hyvin tiedämme. Sitä ei tällä hetkellä työnantajien puolella paljoa arvosteta. Onko ay-liikkeen kunniakkaan, vastuuta kantavan toimintatavan sijaan tulossa ajat, joissa yhä enemmän on vastakkainasettelua työantajien kanssa? Tältä EK:n väen toiminta ainakin tällä hetkellä näyttää. Toivon hartaasti, ettei näin ole, Lehtonen sanoi torstaina Teollisuusliiton syysvaltuustossa pitämässään puheessa.

Lehtonen yhtyi entisen työmarkkinakonkari Lauri Ihalaisen ehdotukseen yhteisestä työmarkkinapöydästä, jossa katsottaisiin työnantajien kanssa yhdessä työmarkkinoiden isoja murroksia ja tehtäisiin yhteisiä esityksiä maan hallitukselle.

Lehtosen mukaan työmarkkinakierrosta kuvaa myös se, että useat muut ammattiliitot ovat sitoneet käytännössä omat palkkaratkaisunsa Teknologiateollisuuden ja Teollisuusliiton sopimukseen. Tästä näkökulmasta Lehtonen ihmetteli kritiikkiä, joka Teollisuusliittoon kohdistuu.

Lehtonen tuomitsee niin sanotun sopimusshoppailun.

– Ongelmaksi muodostuu kuitenkin muun muassa se, että meillä on noin 300 työehtosopimusta, joista noin 170 on yleissitovia. Niin kauan, kun meillä on näin valtava määrä sopimuksia ja myöskin sopijoita, ongelmat tulevat tavalla tai toisella jatkumaan. Näen myös, että toimialakohtaisten todella pienien liittojen aika alkaa olla ohi. Tämä johtuu pitkälti siitä, että spesifien töiden sijaan alkaa entistä enemmän olla laajempien kokonaisuuksien töitä.

Teollisuusliitto on viime aikoina joutunut oikaisemaan julkisuudessa muutamiakin Sähköliiton väitteitä.

– Sähköliitto on toistuvasti hyökännyt liittoamme kohtaan sekä jakanut jäsenilleen ja julkisuuteen suorastaan väärää tietoa Teollisuusliiton toiminnasta sekä omista tavoitteistaan. Muistutan siitä, että Sähköliiton sopimuksen soveltaminen teknologiateollisuuden työehtosopimukseen toteutettiin kokonaisuudessaan niin, että sähköliittolaisten sopimusehdot eivät heikentyneet. Nyt syystä tai toisesta Sähköliitto haluaa irtaantua sopimuksesta. Teollisuusliitto on tukenut Sähköliittoa tässä asiassa jopa enemmän kuin vuoden 2017 syksyn sopimuksessa on edellytetty. Tämäkään ei tunnu riittävän. Olen erittäin huolissani ammattiyhdistysliikkeen sisäisestä solidaarisuudesta tällä hetkellä. Sisar- ja veljesjärjestöjen syyttely ei yhteistä asiaamme eli jäsenten edunvalvontaa edistä yhtään.