Miksi liitot vastustavat hallitusohjelmaa?

Petteri Orpon hallitusohjelma pitää sisällään suuren joukon heikennyksiä työntekijöiden arkeen ja oikeuksiin:

• Kaikki hallitusohjelman heikennykset ja leikkaukset kohdistuvat vain yhteen ryhmään: työntekijöihin.
  • Päätöksiä perustellaan valtiontaloudella, vaikka samaan aikaan suurituloisten verotusta kevennetään reippaasti. Kymppi kuussa kokille ja tonni vuodessa toimitusjohtajalle on karkea, mutta osuva kuvaus rahan jakamisesta.
  • Ensi töikseen hallitus rajoittaa lakko-oikeutta. Tarkoituksena on estää työntekijöitä protestoimasta muita hallituksen leikkauksia ja heikennyksiä vastaan.
  • Hallitus toteuttaa elinkeinoelämän järjestöjen tavoitteet sellaisenaan. Työntekijäpuolen tavoitteita ei huomioida millään lailla.
  • Paketti on toteutuessaan rajumpi kuin kiky. Ansiosidonnainen romutetaan täysin ja palkanmaksu muutostilanteissa katkaistaan nopeasti.

Kaikki liiton jäsenet, myös vapaa- ja opiskelijajäsenet, voivat osallistua mielenosoitukseen torstaina 1.2. Helsingin Senaatintorilla. Jos toimipaikkaa ei ole julistettu lakkoon, osallistuminen tapahtuu omalla ajalla. Mielenosoitus ei oikeuta Teollisuusliiton jäseniä olemaan työpaikalta pois ilman työnantajan lupaa.

Lue lisää aiheesta täältä

Katso 28.12.2023 ilmoitetut lakkotoimipaikat täältä

Katso 18.1.2024 ilmoitetut lakkotoimipaikat täältä

Katso 2.2.2024 ilmoitetut lakkotoimipaikat täältä

Kysymyksiä ja vastauksia lakosta

#PainavaSyy-uutiset löydät tästä linkistä

#PainavaSyy

Avoin työttömyyskassa A-kassa

Klikkaamalla voit tallentaa kuvan itsellesi jaettavaksi.