Teollisuusliiton aloilla sovitellaan tällä viikolla – teknologiateollisuudessa jatketaan keskiviikkona

Valtakunnansovittelija on kutsunut tällä viikolla Teollisuusliiton ja työnantajajärjestöt jälleen sovitteluun uusista työehtosopimuksista.

Teollisuusliiton aloilla sovitellaan seuraavasti:

• tiistaina 17.12. mekaaninen metsäteollisuus kello 13
  • keskiviikkona 18.12. teknologiateollisuus kello 8
  • keskiviikkona 18.12. malmikaivokset kello 8
  • perjantaina 20.12. kemianteollisuus kello 9

Sopimuskierroksen päänavaajina toimivien Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden sovittelu lopetettiin viimeksi, koska Teollisuusliitto ei voinut hyväksyä valtakunnansovittelijan tekemää esitystä. Esitykset palkankorotuksen tasoksi olivat liiton mielestä liian alhaiset.

Teollisuusliiton hallitus kokoontui perjantaina 13.12. Hallitus ei päättänyt uusista työtaistelutoimista. Tilannetta arvioidaan uudelleen, kun nähdään, miten sovittelut valtakunnansovittelijan johdolla ensi viikolla sujuvat.

Liiton hallitus totesi, että alkuviikosta 9.11.12. järjestetty lakko sujui hyvin. Mekaanisessa metsäteollisuudessa on käynnissä työnantajan julistama työsulku. Työnantajat estävät työsulun aikana Teollisuusliiton jäseniä tekemästä töitä sekä lopettavat palkanmaksun. Liitto maksaa jäsenille työsulkuavustusta.