Jari Nilosaari: Työntekijöistä ei pidä tehdä koronalaskun maksajia

Teollisuusliiton toinen varapuheenjohtaja Jari Nilosaari puhui tänään liiton valtuuston kevätkokouksessa Vantaalla. Nilosaari otti puheessaan kantaa työnantajaliittojen ja EK:n esityksiin lääkkeiksi koronakriisistä selviämiseksi.

– Olen hämmentyneenä ja tyrmistyneenä seurannut työnantajien ja maan oikeistosiiven käyttäytymistä koko alkuvuoden ja alkusyksyn ajan. EK ja muut työnantajajärjestöt sekä oikeisto ovat yhdenmukaisesti lähteneet kiristyslinjalle. Linjalle, jossa heidän mukaansa ainut hyvin toimiva piristysruiske maan talouteen ja lääke koronasta johtuvista alasajoista ulospääsemiseen on kiristää työttömyydestä kärsivien ja työntekijöiden asemaa.

Etenkin Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n ulostulo tyrmistyttää Nilosaarta.

– Ei pelkästään heille tyypillisillä heikennysvaatimukset vaan myös se, että halutaan murskata heikommassa asemassa olevien ihmisten toimeentulo ja poistaa kaikki rajoitukset määräaikaisten työntekijöiden työsopimuksista. Eikä siinä vielä kaikki. Nyt herra Häkämiehen porukka kosii kokoomusta ja parempiosaisia haluamalla, että perintö- ja lahjaverot poistetaan kokonaan. Tämä tarkoittaa sitä, että heikompiosaisilta otetaan pois ja parempiosaisille annetaan lisää.

– Kuten Tekijä-lehden blogissa jo alkuviikosta kirjoitin sen enempää työnantajajärjestöt kuin oikeisto-oppositiokaan eivät ole valmiita oikaisemaan niiden työssäkäyvien kohtaloa, jotka joutuvat tyytymään nollasopimuksiin, osa-aikaisuuteen, määräaikaisuuteen, mataliin palkkoihin tai jopa suoranaiseen alipalkkaukseen. Sen sijaan ne haluavat kiristää nyöriä, joilla heikennetään työntekijöiden asemaa. Ne eivät myöskään ole valmiita ammattiliittojen kanneoikeuden laajentamiseen, eivätkä ne vastaa myönteisesti aloitteisiin, joilla parannetaan työntekijöiden asemaa työpaikoilla esimerkiksi paikallisessa sopimisessa.

Nilosaari vetoaa kaikkiin työntekijöihin, aktiiveihin ja jäseniimme. Hänen mukaansa nyt on viimeinen aika herätä.

– Edellisen hallituksen rajut toimet, työnantajajärjestöjen ja eräiden virkamiestenkin nykyiset esitykset tarvitsevat vahvan vastavoiman. Se voima on järjestäytyminen työpaikoilla. Jokaisen jäsenen ja työntekijän voimaa tarvitaan nyt, jotta tulevaisuus voidaan turvata. Oli maan hallituksen kokoonpano mikä tahansa, emme halua emmekä voi antaa tilaa sille mahdollisuudelle, että työntekijät ja työttömät ovat niitä, jotka joutuvat nostamaan maan talouden ylös kiristämällä vyötään entisestään.

– Väitteisiin siitä, että ay-liike olisi kehityksen jarru, vastaukseni on, että me emme vastusta kehitystä, vaan paluuta työelämässä 100 vuotta taaksepäin.