Jäsentarinoita urapalveluista: Työnhakuun uudistetun CV:n avulla

Juri Smirnovski tarvitsi apua ansioluettelonsa päivittämiseen. Lopputuloksena oli CV, josta saa hyvän kuvan hänen tavoitteestaan ja osaamisestaan.

Kokenut automekaanikko Juri Smirnovski hakeutui aikanaan uravalmennukseen, koska hän oli hakemassa uusia töitä ja CV kaipasi päivitystä. Sen avulla olisi helpompaa hakea auto- tai sähköalan töitä.

”Olen ihminen, joka haluaa oppia uutta ja kehittää itseään työntekijänä”, espoolainen Smirnovski kertoo motivaatiostaan.

Apu löytyi Teollisuusliiton urapalveluista, joita UP! Partners liiton jäsenille tarjoaa.

Asiat eri järjestykseen

UP! Partnersin omavalmentaja Mai Peltoniemi auttoi Smirnovskia ansioluettelon päivittämisessä. Smirnovskista oli tuntunut, että ajan hammas oli purrut siihen, ja oli oikeassa.

”Asioiden järjestys muuttui, ja CV:hen lisättiin uusia asioita. Uudesta CV:stäni saa entistä nopeammin selkeän kuvan minusta ja osaamisestani”, Smirnovski kertoo.

Ansioluettelon alussa yhteystietojen jälkeen on ytimekäs kuvaus Smirnoffin keskeisestä osaamisesta. Sellaista ei hänen CV:ssään aiemmin ollut.

Smirnoff kuvataan kokeneena automekaanikkona ja varustelun moniosaajana, joka etsii uusia haasteita. Esiin tuodaan myös ahkeruus, kyky toimia tiimissä ja tehdä kerralla valmista sekä halu oppia uutta autojen tai uuden alan parissa.

Loppuosa ansioluettelosta vahvistaa alussa luotua mielikuvaa Smirnovskista – näitä osioita ovat työkokemus, koulutus sekä taidot, joihin kuuluvat tekniset taidot ja kielitaito.

Ansioluetteloa on helppoa silmäillä väljän asettelun ja sopivan tekstimäärän ansiosta.

CV nopeasti valmiiksi

Smirnovski on tyytyväinen ansioluettelonsa päivittämiseen, jonka hän ja Peltoniemi saivat valmiiksi kahden etätapaamisen aikana.

”Ensin Mai kyseli minusta ja tavoitteistani, ja sitten aloimme muokata CV:tä. Työstäminen sujui helposti. Olen iloinen, että Mai osui kohdalleni avuksi”, Smirnovski kertoo.

Myöhempi puhelu Smirnovskille tuo mukavan uutisen: hän on hakenut ja päässyt uuteen työhön sähköalalle.

Omavalmentaja Mai Peltoniemen työnhakuvinkit

• Tutustu Teollisuusliiton uraportaaliin, joka tarjoaa muun muassa työnhakua, uraa ja hyvinvointia tukevia videoita, webinaareja ja verkkokursseja.
  • Jos suunnittelet uutta uraa, kuuntele kesäkuussa pidetty Rohkeutta uudelle uralle -webinaari. Se auttaa tunnistamaan omat vahvuudet ja osaamiset sekä antaa voimavaroja muutokseen.
  • Vinkkejä erottuvan CV:n ja motivaatiokirjeen laatimiseen saat Erotu työnhaussa: CV ja motivaatiokirje -webinaarista, joka pidetään 13.10.
  • Kaikki webinaarit voit katsoa jälkikäteen tallenteena uraportaalista.
  • Varaa aika omavalmentajalle, kun haluat henkilökohtaista kannustusta ja apua työnhakuun.

Teksti: Katja Alaja

Lue myös Annen, Veli-Pekan ja Rikun haastattelut.