Riku Aalto: Neuvotteluiden aloittamiseen ei vielä edellytyksiä – avaimet työnantajien käsissä

Teollisuusliiton teknologiasektorin neuvottelukunta käsitteli tänään kokouksessaan teknologiateollisuuden sopimustilannetta. Teollisuusliitto katsoo, ettei uusi työnantajayhdistys, Teknologiateollisuuden työnantajat ry, ole vielä jäsenpohjaltaan riittävän laaja neuvottelemaan uutta valtakunnallista työehtosopimusta. Valitettavasti neuvotteluita ei siten vieläkään voida aloittaa. Toivottavasti uuden yhdistyksen jäsenmäärä kehittyy niin että pääsisimme aloittamaan neuvottelut mahdollisimman pian.

Jäsenmäärän riittämättömyyden lisäksi olemme huolissamme siitä, ettei yhdistyksestä kerrota sitä, mitä yrityksiä yhdistykseen on liittynyt. Me emme voi aloittaa neuvotteluita ennen kuin tiedämme keitä uusi yhdistys edustaa. Teollisuusliitto ei voi ostaa työmarkkinasikaa säkissä.

Luottamus rakennettava uudelleen

Teknologiateollisuus romutti maaliskuisella ratkaisullaan luottamuksen, jota on rakennettu kymmeniä vuosia. Luottamusta uuden yhdistyksen kanssa on rakennettu vasta kolme kuukautta. Yhdistys edustaa vasta noin kolmasosaa kaikista alalla työskentelevistä palkansaajista. Kun luottamus on romuttunut, tämä luku on liian alhainen neuvotteluiden käynnistämiseksi. Työnantajan on pystyttävä parempaan, sillä aika alkaa käydä vähiin.

Normaalisti tässä vaiheessa olisimme jo saaneet lähes kaikesta sovittua työnantajien kanssa mutta nyt emme ole edes vielä aloittaneet neuvotteluita. Täytyy ihmetellä työnantajan myöhästelyä. Teknologiateollisuuden ratkaisuja on valmisteltu jo vuodesta 2020 lähtien mutta uusi yhdistys aloitti toimintansa vasta elokuussa 2021. Teknologiateollisuus torkutti herätyskelloa viisi kuukautta, jonka seurauksena on uhkana että joudumme sopimuksettomaan tilaan.

Työnantaja on toiminnallaan päästänyt yritykset vapaaseen pudotukseen. Yrityksissä on nyt suurta epävarmuutta sen suhteen, mitä työmarkkinoilla tapahtuu. Tämä epävarmuus ei juonna Hakaniemestä, se juontaa Etelärannasta. Tilanne on erityisen valitettava siitä syystä, että kasvu on vihdoin kunnolla päässyt vauhtiin, vienti elpynyt ja yritysten tilauskannat ovat täynnä. Samaan aikaan työrauha on päättymässä marraskuun lopulla, eikä teollisuuden palkansaajille ole vieläkään syntynyt uskottavaa ja työnantajia riittävän kattavasti edustavaa neuvottelukumppania.

Teollisuusliitto haluaa kaikissa tilanteissa sopia. Emme kuitenkaan voi antaa työnantajille avointa sekkiä. Vastapuolella täytyy olla joku, joka voi lunastaa annetut lupaukset ja joku, jonka sana pitää tiukassakin tilanteessa. Lupauksien ja luotettavuuden tae on vahva työnantajayhdistys. Suomalaisen palkansaajan kädenpuristukseen on aina voinut luottaa. Lähiviikkojen aikana saamme tietää, päteekö sama työnantajapuoleen.

Suomen mallin tulevaisuus vaakalaudalla – myös jälkisuojaan liittyvä epävarmuus ratkaistava

Jos suunta on kohti yrityskohtaisia työehtosopimuksia, tarkoittaa se samalla Suomen mallin hautajaisia. Toivottavasti työnantajapuolella riittää viisautta katsoa tässä sitä, mikä on pitkällä aikavälillä isänmaan kannalta viisasta. Suomen mallin kohtalo lepääkin nyt täysin Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n ja toimitusjohtaja Jarkko Ruohoniemen harteilla. Mikäli Teollisuusliitolle ei löydy työnantajapuolesta neuvottelukumppania, liitto katsoo Etelärannan hylänneen yhteisen palkkakoordinaation. Yrityskohtainen sopiminen tarkoittaa siten yrityskohtaisia ratkaisuja. Vuonna 2007 ja 2008 vastaavanlainen hajauttaminen kävi lopulta kalliiksi.

Luottamuksen ilmapiiriä on heikentänyt myös kysymys työehtojen jälkisuojasta. Työehtojen jälkisuojalla tarkoitetaan työehtojen jatkumista ennallaan tilanteessa, jossa uutta sopimusta ei ole solmittu vanhan sopimuskauden päättymisen jälkeen. Ensimmäistä kertaa hyvin pitkään aikaan työnantaja on kyseenalaistanut tämän työehtojen jälkisuojavaikutuksen. Teollisuusliitto vaatii Teknologiateollisuuden työnantajat ry:ltä selkeää kantaa työehtojen jälkisuojaan. Teollisuusliitto ei hyväksy tilannetta, jossa sen jäsenten työehtoja ryhdytään heikentämään keinotekoisin laintulkinnoin sopimusten umpeutumisen jälkeen.

Luottamuksen rakentaminen edellyttää sitä, että työnantaja tunnustaa tässä tilanteessa työehtojen jälkisuojan olemassaolon ja ohjeistaa yrityskenttää toimimaan tämän mukaisesti.

Riku Aalto, puheenjohtaja, 0400 711 072