Suomen suurimmat ammattiyhdistysvaalit käynnistyvät – Teollisuusliiton liittokokousvaalien ehdokkaana yli 1 500 liiton aktiivia

Teollisuusliitto on valmistautumassa historiansa ensimmäisiin liittokokousvaaleihin. Teollisuusliiton varsinaiseen liittokokoukseen valitaan 10.–31.3.2023 toteutettavilla vaaleilla 442 liittokokousedustajaa. Liittokokous pidetään Tampereella Tampere-talossa 22.–24.5.2023. Yhteensä kolme vaaliliittoa on asettanut ehdokkaita vaaleihin.

Alustavat ehdokasmäärät ovat seuraavat. Sosialidemokraattien ja sitoutumattomien Yhteistyön Tekijät vaaliliitto asettaa 900 ehdokasta, Vasemmiston ja sitoutumattomien Teollisuuden Vaikuttajat vaaliliitto asettaa 620 ehdokasta sekä Keskustan ja sitoutumattomien vaaliliitto asettaa 3 ehdokasta. Lopulliset ehdokasmäärät vahvistetaan 15.2.

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aallon mukaan ehdokasasettelu on onnistunut hyvin ja se osoittaa, että vaalit ja liittokokous kiinnostavat jäseniä laajasti.

– Liittokokous on organisaation ylin päättävä elin ja se luo suuntaviivat liiton lähivuosien toiminnalle, muistuttaa Aalto.

Teollisuusliiton varapuheenjohtajan Turja Lehtosen mukaan äänestysaktiivisuudella on suuri merkitys.

– On selvää, että näitä vaaleja seurataan laajasti koko yhteiskunnassa. Korkea äänestysaktiivisuus on myös merkki siitä, että työelämän kysymykset kiinnostavat jäsenistöä, toteaa Lehtonen

Äänioikeutettuja äänestämään liittokokousvaaleissa ovat kaikki Teollisuusliiton työmarkkinoiden käytettävissä olevat jäsenet, joita on yhteensä lähes 125 000. Äänioikeutettuja vaalissa eivät ole liiton opiskelija- ja eläkeläisjäsenet.

Teollisuusliitto aloittaa 11.2.2023 äänestysaktiivisuuskampanjan, jonka tarkoituksena on muistuttaa sekä liittokokousvaalien että lähestyvien eduskuntavaalien tärkeydestä. Kampanjan mainonnassa nostetaan esiin muun muassa kiky-maksujen palauttaminen takaisin työnantajille, työperäisen hyväksikäytön estäminen, työttömyysturvan tason ja keston turvaaminen sekä työehtosopimusten merkitys työntekijän toimeentulon kannalta.

Lisätietoja:

Riku Aalto puh. 0400 711 072