Teknologiasektorille ylityökielto – työnantaja toi neuvottelupöytään pelkkiä heikennyksiä

Teknologiateollisuuden neuvottelut eivät ole johtaneet uuteen työehtosopimukseen ja vanhan sopimuksen määräaika umpeutui torstaina 31.10. Elokuusta saakka käydyissä neuvotteluissa työnantajapuoli on tuonut neuvottelupöytään vain työntekijöiden työehtoja ja asemaa heikentäviä esityksiä.

Suurimpana kivenä kengässä on ollut se, että Teknologiateollisuus on halunnut jatkaa työajan pidennystä 24 tunnilla. Teollisuusliitto on jo neuvottelujen alussa ilmoittanut, että tämä ei käy.

– Työajan pidennys sovittiin kilpailukykysopimuksen yhteydessä määräaikaiseksi ja olemme irtisanoneet sitä koskeneen erillispöytäkirjan viideltä sopimusalalta jo viime vuoden puolella, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto muistuttaa.

Teollisuusliiton suuri neuvottelukunta oli koolla torstai-iltana ja totesi, että edellytyksiä jatkaa neuvotteluja tässä vaiheessa ei ole. Liitto julisti tänään perjantaina teknologiasektorin aloille kahden viikon ylityökiellon, joka käynnistyy maanantaina 4.11.

Puheenjohtaja Aalto vahvistaa, että työnantajan tavoitteita on yhdistänyt yksi piirre. Niillä halutaan murentaa sopimusjärjestelmää ja heikentää työntekijöiden työehtoja.

– Esitykset ovat liittyneet työajan lisäämiseen, palkkojen pienentämiseen, sosiaalisten määräysten huonontamiseen sekä luottamusmiesten aseman heikentämiseen ja lakko-oikeuden rajoittamiseen, Aalto luettelee.

Lisäksi tarjolla on ollut jopa palkankorotusten nollalinja.

– Työntekijät ovat omalta osaltaan kantaneet vastuunsa yritysten ja Suomen kilpailukyvystä. On suorastaan käsittämätöntä, että työntekijät eivät olisi palkankorotuksiaan ansainneet.

Teollisuusliitto käy parhaillaan työehtosopimusneuvotteluja myös mekaanisessa metsäteollisuudessa, kemianaloilla sekä eritysalojen sektorin sopimusaloilla.

– Raaka linja näkyy työnantajan käyttäytymisessä kaikissa muissakin sopimuspöydissä.

Nyt on hyvä hetki liittyä Teollisuusliiton jäseneksi

Aalto toivoo, että työntekijät kaikilla liiton työpaikoilla heräävät nyt järjestäytymisen merkitykseen. Muita keinoja torpata työnantajien kovaa linjaa ei ole kuin jäsenten yhteisvoima. Hän uskoo, että ylityökielto lisää painetta työnantajapuolelle jatkaa neuvotteluja ja saada aikaiseksi molempia tyydyttävä työehtosopimus.

– Jos näin ei käy, niin sitten joudumme arvioimaan tilannetta uudelleen. Sekä miettimään mahdollisia jatkotoimenpiteitä.

Lisää tietoa ylityökiellosta löytyy työtaistelusivulta.