Kiky-tunnit pois kahdelta Teollisuusliiton sopimusalalta

Teollisuusliiton kaksi sopimusalaa hyväksyi perjantaina 10.1.2020 uudet työehtosopimukset alan työnantajaliittojen kanssa. Sekä autoalan kaupan ja korjaamotoiminnan että pelti- ja teollisuuseristysalan sopimukset noudattelevat pääosin teknologiateollisuuden pääsopimusta.

Kummaltakin alalta poistuu kilpailukykysopimuksen tuoma 24 tunnin lisätyöaika. Autoalan kaupassa ja korjaamoalalla korotetaan palkkoja kaksivuotisessa sopimuksessa 1,3 ja 2,0 prosentilla. Korotukset ovat kokonaisuudessaan yleiskorotuksia eli kaikille maksettavia.

Pelti- ja teollisuuseritysalan korotusprosentit noudattavat teknologiateollisuuden pääsopimuksen lukuja eli ovat 1,3 prosenttia ensimmäisenä vuotena ja 1,4 prosenttia vuonna 2021. Lisäksi maksetaan 0,6 prosentin suuruinen paikallisesti jaettava erä.

Autoalan sopimus koskee kaikkiaan noin 20 000 työntekijää autokorjaamoissa ja autokaupoissa. Pelti- ja teollisuuseritysalan piirissä on noin neljä tuhatta työntekijää. Teollisuusliiton johtoryhmä hyväksyi sopimukset perjantaina kummankin alan sektorijohtokunnan yksimielisestä esityksestä.

Olen hyvin tyytyväinen siihen, että autoalalla päästiin nopeasti sopimaan työehdoista. Sopimus vastaa pitkälle tavoitteitamme ja erityisesti talkootyötuntien poistuminen otetaan varmaan työpaikoilla ilolla vastaan, Teollisuusliiton kemiansektorin johtaja Toni Laiho sanoo.

Teknologiasektorin johtaja Jyrki Virtanen korostaa niin ikään työaikapidennyksen poistumisen merkitystä sekä sitä, että palkankorotukset turvaavat myös pelti- ja teollisuuseritysalalla reaaliansioiden myönteisen kehityksen.

Lisätietoja:

kemian sektorin johtaja Toni Laiho, puh. 050 303 9272