Työsuhdeneuvonta auttaa jäseniä – vuosittain yli 12 000 puhelua

Liiton työsuhdeneuvonta palvelee jäseniä joka arkipäivä puhelimitse ja sähköpostitse. Lähes 30 sopimusasiantuntijaa eri sektoreilta auttaa liiton jäseniä työsuhdetta koskevissa kysymyksissä ja pulmatilanteissa.

– Työsuhdeneuvonta on yksi tärkeimpiä palveluitamme jäsenten suuntaan, toteaa työsuhdeneuvonnan seurannasta ja kehittämisestä vastaava sopimusvastaava Kauno Koskela.

Puhelinpäivystyksessä työskentelee päivittäin kolme asiantuntijaa täysipäiväisesti. Vuorolistoille pyritään aina järjestämään eri sopimusalojen edustajia, jotta kysymyksiin pystyttäisiin yhdessä löytämään ratkaisut.

– Monesti kysymykset ja niiden jatkokysymykset ovat todella laajoja. Emme pelkää myöntää sitä, että emme välttämättä tiedä vastausta heti, mutta lupaamme aina selvittää asian. Jäsenillekin on parempi, että etsimme ajantasaisen tiedon.

Kun asiaan löydetään vastauksia, jäseneen otetaan aina uudestaan yhteyttä. Yleensä asioista on helpointa keskustella puhelimitse, mutta sähköpostin liitteenä on tarvittaessa kätevä toimittaa erilaisia asiakirjoja.

Uusi järjestelmä helpottaa ruuhkatilanteissa

Tyypillisesti työsuhdeneuvonnan kiireisimmät ajat osuvat vuodenvaihteeseen ja kesän korville. Ennen joulua ja uutta vuotta jäseniä puhuttavat arkipyhät ja se, miten joulunpyhien työt korvataan. Ennen kesää ihmisiä mietityttävät puolestaan vuosilomat.

Myös poikkeustilanteet näkyvät puheluiden määrissä ja aiheissa. Muun muassa syksyn työehtosopimusneuvottelut ovat näkyneet keskusteluissa. Kun ylityökielto julistettiin, nosti se hetkellisesti puheluiden määrää.

Kiirepiikkeihin voidaan kuitenkin reagoida nopeasti. Liitossa on kesällä otettu käyttöön uusi järjestelmä, jonka ansiosta päivystykseen voidaan tarvittaessa lisätä apukorvia. Neuvonta on tavoitettavissa myös joulun välipäivinä ja kesäisin. Lisäksi poikkeustilanteita, kuten ylityökieltoa ja lakkoa varten on avattu omia päivystysnumeroita sujuvoittamaan palvelua. Puheluiden aiheet vaihtelevat laidasta laitaan, aina irtisanomisista eläkeasioihin.

– Luottamusmiehet soittavat yleensä ennakoivasti. Heillä on jo paljon tietoa, mutta he haluavat usein varmistua jotakin isompaa kokonaisuutta tai työntekijäryhmää käsittelevästä asiasta. Jäsenet puolestaan kysyvät enemmän yksittäisiä ja ytimekkäitä kysymyksiä, esimerkiksi omasta irtisanomisajastaan.

Kauno Koskela lähettää jäsenille myös rohkaisevat terveiset.

– Soittamista ei pidä pelätä. Tyhmää kysymystä ei ole olemassakaan. Soittakaa, jos haluatte tietää omista asioistanne. Sitä varten työsuhdeneuvonta on.

TOP 3 puheluiden aiheet

1. Työaika
  2. Palkkaus
  3. Irtisanomis- ja lomautustilanteet

Työsuhdeneuvonta numeroina

• 3 asiantuntijaa puhelinpäivystyksessä päivittäin, kiireaikoina 4 tai 5
  • 48 sekuntia keskimääräinen odotusaika
  • 70–80 puhelua päivässä
  • 12 000–13 000 puhelua vuosittain
  • 6 minuuttia 19 sekuntia puhelun keskimääräinen kesto

Katso työsuhdeneuvonnan ja muiden liiton palveluiden palvelunumerot täältä.