Varapuheenjohtaja Lehtonen: Työnantajaleiri käy todella kovilla kierroksilla

Teollisuusliiton ensimmäinen varapuheenjohtaja Turja Lehtonen puhui tänään etäkokouksena järjestettävässä liiton syysvaltuustossa.

Lehtonen totesi puheensa aluksi, että kuluva syksy on ollut monessa mielessä erikoinen, ei pelkästään korona-pandemian vuoksi. Lehtonen nosti syksyn suurimmaksi uutiseksi Metsäteollisuus ry:n ilmoituksen lopettaa työmarkkinaneuvottelutoimintansa.

Lehtonen kummasteli myös Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n maanantaista ilmoitusta jäädä pois palkkojen avoimuutta edistävästä työryhmästä.

– EK ei edelleenkään osaa päättää haluaako se olla mukana kehittämässä työmarkkinoita ja työelämän vuoropuhelua. Tällä kertaa mielenilmauksen maalina on STM ja viime kädessä maamme hallitus. Ei tällaista toimintaa ainakaan vastuullisena voi pitää, hän totesi.

Työnantajaleiri kovilla kierroksilla

Lehtosen mukaan työnantajaleiri käy todella kovilla kierroksilla tällä hetkellä.

– Maamme kilpailukyvystä käydään erikoista keskustelua, jossa väitetään, ettemme ole kilpailukykyisiä eikä tänne kannata investoida. Julkisuudetta on myös annettu kuvaa siitä, että kilpailijamaissa olisi huomattavasti joustavammat sopimukset kuin meillä.

Lehtonen kommentoi keskustelua toteamalla, että siinä unohdetaan täysin esimerkiksi Suomen lomautusjärjestelmä. Hän on vakuuttunut, että tälläkin järjestelmällä on vaikutusta maan pärjäämiseen.

– Kriisioloissakin Suomi menestyy kilpailukyvyssä joustavien työmarkkinapelisääntöjemme vuoksi.

Lehtosen mielestä on suorastaan väärän informaation jakamista ja mautonta toimintaa jatkuvasti valittaa siitä, kuinka joustamattomat työmarkkinat Suomessa ovat.

Hänen mukaansa paikallisesta sopimisesta ja sen lisäämisestä käydyssä keskustelussa unohtuu se, että esimerkiksi Teollisuusliiton sopimuksissa on todella paljon elementtejä, jotka mahdollistavat toisin sopimisen, jos taitoa ja tahtoa löytyy.

– Olen lukusia kertoja kysynyt, että mitkä ovat juuri ne kohdat, joissa pitäisi enemmän tai paremmin sopia paikallisesti? Vastaukset ovat hyvin epämääräisiä. Aito paikallinen sopiminen hyödyttää kaikkia osapuolia, yksipuolinen sanelu ei sitä tee.

– Teollisuusliiton pitää nostaa asioita esille, haastaa väärää informaatiota levittäviä, mutta myös tehdä kokonaan uusia avauksia yhteiskunnalliseen keskusteluun, hän muistutti.

Puheensa lopuksi Lehtonen kiitti maan hallitusta, joka on suuntaamassa katsettansa rohkeasti kriisistä tulevaisuuteen. Hallituksen toimet auttavat vientiteollisuutta ja sitä kautta palkansaajia.