Ostovoimatutkimus selvittää, mihin ansiot riittävät

Teollisuusliiton uusi jäsenpaneeli (2022–2023) on saanut vastattavakseen jo toisen kyselyn tänä syksynä. Nimittäin Ostovoimatutkimuksen kyselyn, jolla selvitetään mihin teollisuusliittolaisten kuukausiansiot kuluvat. Ensimmäisellä paneelikyselyllä selvitettiin työpaikan työilmapiiriä.

Ostovoimiatutkimuksessa tiedustellaan Teollisuusliiton jäseniltä esimerkiksi seuraavista asioista: Onko talous tiukoilla? Mitkä elämisen osa-alueet haukkaavat enimmän osan käyttövaroista? Millä tavoin perhekoko, asumismuoto, lämmitystapa ja työmatkakulut näkyvät talouskukkarossa?

Ostovoimatutkimus toteutetaan nyt ensimmäisen kerran. Vastaisuudessa kysely toteutetaan vuosittain.

Enemmistö rivijäseniä

Vuoden 2022–2023 paneelissa on ottamassa kantaa ja kertomassa työelämään liittyvistä asioista yhteensä 2 863 teollisuusliittolaista. Selvä enemmistö (76 %) jäsenpaneeliin osallistuvista on Teollisuusliiton rivijäseniä.

Vuoden 2022–2023 jäsenpaneeli on iältään edellisvuoden paneelia nuorempi. Naisten osuus on kasvanut, samoin rivijäsenten osuus. Koska paneelin koko on kasvusuunnassa, voi uuden paneelin voi sanoa olevan aiempaakin moniäänisempi ja edustavampi.

Jäsenpaneelin kyselyillä tuotetaan tietoa jäsenistön kokemuksista ja näkemyksistä sekä mitataan tuntoja ja tunnustellaan yleistä ilmapiiriä. Kyselytuloksia hyödynnetään liiton päätöksenteossa ja toiminnan tukena sekä jäsenpalvelujen kehittämisessä.

Jäsenpaneeli uusitaan vuosittain. Osallistuminen on vapaaehtoista.

Jäsenpaneelista tarkemmin täältä.

Tutkimuspäällikkö Anu-Hanna Anttila