Teollisuusliiton jäsentutkimukseen osallistui 22 153 jäsentä

Teollisuusliiton Jäsentutkimus 2023 -kysely lähetettiin kaikille työelämän käytettävissä oleville jäsenille tammikuun loppupuolella. Sähköiseen kyselyyn oli vastausaikaa kolme viikkoa, ja kysely sulkeutui ystävänpäivän päättyessä. Vastausaktiivisuus nousi peräti 21,7 prosenttiin.

– Määrä oli huikea, joten iso kiitos kaikille vastaajille! Julkaisemme tutkimustuloksia luku kerrallaan nettisivuilla ensi kesästä alkaen. Myös avovastaukset näkyvät tutkimusraportissa, kertoo tutkimuspäällikkö Anu-Hanna Anttila.

– Jo ensimmäisen viikon aikana havaitsimme, että kysely kiinnostaa jäseniä kovastikin. Tuolloin vastaajamäärä ylitti 10 000 rajan. Loppua kohden vauhti kiihtyi, ja viimeisinä päivinä vastauksia oli kertynyt jo yli 20 000 jäseneltä”, sanoo erikoistutkija Sami Myllyniemi.

Suosiolla monta syytä

Jäsenkyselyn suuri suosio voi selittyä sillä, että jäsenet haluavat kertoa omista näkemyksistään ja kokemuksistaan juuri nyt. Julkinen keskustelu käy kiivaana. Työelämää, toimeentuloa ja politiikkaa koskevat asiat puhututtavat, sillä eduskuntavaalit ja liittokokousvaalit järjestetään tänä keväänä.

– Avovastauksissa saa annattaa. Rakentavan palautteen ohella mukana on toki haistattelua ja hävyttömyyksiä. Menköön kansanperinteen piikkiin tuommoinen itseilmaisu, toteaa Anttila.

Lisäksi kyselyn sisältöön ja toteutukseen on panostettu, joten esimerkiksi vastaajan työtilanne vaikuttaa kyselyn pituuteen. Vastauskielet ovat suomi, ruotsi ja englanti. Jäseniltä saadun palautteen mukaan kyselyyn vastaaminen on vaivatonta ja kysely on paikoin myös hauska.

– Vastaaminen on tehty mahdollisimman helpoksi kännykällä, joten se tulee jokaisen jäsenen luo, sanoo Myllyniemi.

Arvontapalkintoja lisätty

Kannustimena voivat olla hyvät palkinnot, jotka arvotaan helmikuun aikana. Palkintoja on enemmän kuin Teollisuusliiton ensimmäisessä, vuoden 2020 helmi–maaliskuussa toteutetussa jäsentutkimuksessa. Tuolloin jäsentutkimukseen osallistui 13 500 teollisuusliittolaista.

– Mahdollisuus voittaa palkintoja kuitenkin pienenee, kun vastaajamäärä kasvaa. Siksi päätimme kasvattaa voittomahdollisuutta. Arvomme kolme arvokasta kännykkää ajatellun kahden sijaan ja 150 euron lahjakortteja arvomme kymmenen viiden sijaan, selvittää Anttila.

Kaikille 15 voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti voitosta helmikuun aikana.

Teollisuusliiton Jäsentutkimus 2023 ilmestyy liiton verkkosivuilla kesästä 2023 alkaen. Sivuilta on myös luettavissa aiempi Jäsentutkimus 2020.