Teollisuusliiton liittokokous valitsi puheenjohtajaksi Riku Aallon ja varapuheenjohtajaksi Turja Lehtosen

Teollisuusliiton liittokokous on valinnut liiton puheenjohtajaksi vuosiksi 2023–2028 Riku Aallon. Varapuheenjohtajaksi valittiin Turja Lehtonen. Sääntömuutoksen takia Teollisuusliitolla on jatkossa vain yksi varapuheenjohtaja. Liittokokous teki puheenjohtajiston valinnan yksimielisesti.

Aalto, 58, on toiminut Teollisuusliiton puheenjohtajana keväästä 2017 lähtien, sitä ennen hän johti Metalliliittoa vuodesta 2008, aiemmin hän oli työskennellyt liitossa mm. talouspäällikkönä. Puheenjohtaja Aallolla on työkokemusta myös muun muassa Uudenkaupungin autotehtaalta.

Aalto on koulutukseltaan hallintotieteiden maisteri sekä elektroniikka-asentaja. Hänellä on lukuisia luottamustoimia ja hallitusjäsenyyksiä niin koti- kuin ulkomaisissakin yhteisöissä.

Teollisuusliitto valitsi varapuheenjohtajakseen Turja Lehtosen, 52. Lehtonen on toiminut Teollisuusliitossa varapuheenjohtajana, Metalliliitossa liittosihteerinä ja järjestösihteerinä. Hän on koulutukseltaan ilmastointiasentaja ja työskenteli ennen Metalliliittoon siirtymistään muun muassa särmääjänä Valmetin Pansion tehtaalla Turussa.

Teollisuusliiton liittokokous pidetään Tampereella 22.–24.5.2023 Tampere-talossa. Liittokokous jatkuu keskiviikkona, jolloin kokous käsittelee Teollisuusliiton uuden strategian sekä valitsee liitolle hallituksen ja valtuuston vuosiksi 2023–2028.

Teollisuusliitto on Suomen suurin ammattiliitto. Teollisuusliitto aloitti varsinaisen toimintansa vuoden 2018 alusta, kun Metalliliitto, TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto sekä Puuliitto yhdistyivät Teollisuusliitoksi.

Lisätietoja:

Riku Aalto