FFC: Lindra karenserna för arbetslösa och ersätt dem med varningar

FFC publicerade i dag sin diskussionsöppning om hur sysselsättningstryggheten för arbetslösa kunde utvecklas.

I FFC:s sporrande sysselsättningsmodell, som är ett alternativ till aktiveringsmodellen, är karenserna klart lindrigare än nu.
Första gången får de arbetslösa i vissa fall endast en varning, varefter karenserna gradvis skärps. De arbetslösa kan också undvika karenserna genom att rätta sina fel eller genom att till exempel arbeta eller delta i utbildning eller annan service.

– Modellen ligger nära vår syn på hur arbetslösa ska behandlas i ett förtroendesamhälle. Vi utvecklar olika modeller under hela det här året och vi presenterar också förslag på fackförbundens och arbetslöshetskassornas möjligheter att hjälpa sina medlemmar att få jobb, konstaterade projektchefen Saana Siekkinen i dag när beslutsfattarna inom förbunden samlades i Helsingfors Mässcentrum.

– Aktiveringsmodellen måste upphävas och karenserna måste förenklas. De nuvarande karenserna är oskäliga och för komplicerade att förstå.
I stället för att skrämma med karenser uppmuntrar FFC:s modell de arbetslösa att söka jobb genom att garantera högklassig service och genom morötter för dem som till exempel tar emot kortjobb.

– Alla arbetslösa är sinsemellan olika, och därför behöver de individuell och personlig service. Det räcker inte med ett telefonsamtal, utan man måste träffa den arbetslösa ansikte mot ansikte genast i början av arbetslösheten, påpekar socialpolitiska chefen Pirjo Väänänen.

– Vid det första mötet kartlägger den arbetslösa och experten till exempel utbildnings- och servicebehovet samt arbetsförmågan, och skriver sedan in de här sakerna i den individuella sysselsättningsplanen.

De arbetslösa har också möjlighet att studera i sex månader utan begränsningar, förutsatt att de samtidigt gör de saker som står i sysselsättningsplanen och är beredda att ta emot arbete.

– Det är framför allt sådana arbetssökande som har svag utbildningsbakgrund som ska få ta del av arbetskraftsutbildning. Arbetskraftsutbildningen, och också karriärvägledningstjänsterna, måste få mer resurser.

Läs mer om modellen på FFC:s webbplats: De arbetslösa är värda förtroende – FFC:s sporrande sysselsättningsmodell