Ordförande Aalto: Industrifacket vill ha bort förlängningen av arbetstiden från samtliga kollektivavtal

Förlängningen av arbetstiden med 24 timmar i året kom till i samband med konkurrenskraftsavtalet. I sitt tal under Industrifackets fullmäktigemöte spikade ordförande Riku Aalto målet att arbetstidsförlängningen ska bort från samtliga kollektivavtal som facket ingår. Arbetstidsförlängningen (de så kallade kiky-timmarna efter finskans kilpailukykysopimus) kommer att finnas på bordet i samband med kollektivavtalsförhandlingarna nästa år, intygade Aalto.

Industrifacket sade nyligen upp arbetstidsförlängningen för fem avtalsbranscher. Det var möjligt eftersom arbetstidsförlängningen för avtalsbranschernas del var nedskrivna i ett separat protokoll, inte i själva kollektivavtalet. Nu jobbar Industrifacket för att vid förhandlingsbordet få bort förlängningen av arbetstiden också från alla de övriga kollektivavtalen.

– Ärendet kommer garanterat fram vid förhandlingsbordet då vi börjar förhandla om nya kollektivavtal, sade Aalto till de närvarande under fullmäktigemötet i Helsingfor

– För vår del gäller det här omkring 25 avtal. Om vi ser på hela arbetsgivarfältet talar vi säkert   om fler än 250 avtal.

Regeringens lagförslag om att göra det lättare säga upp anställda var naturligtvis också på tapeten under fullmäktigemötet. Aalto konstaterade att facket fortsättningsvis inte stöder regeringens lagförslag, men att den nyaste presenterade modellen inte verkar i praktiken påverka den praxis som råder för tillfället

– En annan sak är förstås att om lagförslaget godkänns av landets riksdag så innebär det att den karens som gäller arbetstagaren i samband med att arbetsavtalet upphör förkortas till 60 dagar, sa Aalto.

Aalto riktade ett stort tack till Industrifackets medlemmar och fackföreningsrörelsen i stort.

– Om det inte var för våra åtgärder skulle riksdagen nu sitta med ett lagförslag som skulle innebära att anställda behandlas på olika sätt beroende på i hur stora företag de råkar arbeta.