Utbildning är en betydande medlemsförmån – har du varit på Murikka?

Förbundet ordnar kostnadsfri utbildning till alla medlemmar som står till arbetsmarknadens förfogande och lagen om studieledighet ger alla möjlighet att ta ledigt från sitt arbete för att delta i utbildning. Största delen av Industriförbundets kurser ordnas av förbundets institut Murikka i Teisko i Tammerfors. Under kurserna erbjuder förbundet helpension och ersätter såväl resekostnader som inkomstbortfall.

Var finns information om kurserna?

Information om Murikka-institutets kurser finns samlad i studiehandboken. Kursutbudet på svenska hittar du i kapitel14 i studiehandboken. Bekanta dig med studiehandboken på nätet.

Det kan redan finnas ett tryckt exemplar av studiehandboken på din arbetsplats, antingen i pausrummet eller på anslagstavlan. I annat fall kan du besöka ett exemplar till din arbetsplats här.

Hur söker man till en kurs?

När du hittar en kurs som passar dig, ansök om studieledighet hos din arbetsgivare. Därefter kan du fylla i din kursansökan. Be arbetsgivaren om en anteckning om den beviljade studieledigheten i din ansökan. På blanketten hittar du även instruktioner om vart du ska skicka din ansökan.

Före kursen får du ett bekräftelsebrev som innehåller all nödvändig information samt kontaktuppgifter ifall det uppkommer frågor.

Vad är kursstöd?

Om du är anställd och deltagandet i kursen medför inkomstbortfall, är du berättigad till kursstöd från förbundet. Det skattefria stödet består av en kursdagpenning (39,98 euro / dag) och ett stipendium (36 euro / dag).

Dessutom ersätts resekostnaderna med det billigaste transportmedlet. Information om resorna finns här (på finska).

Boende på Murikka

På Murikka bor du bekvämt i nyrenoverade enkel- eller dubbelrum. Kursutrymmena är moderna och trivsamma. I paketet ingår även läckra måltider.

På fritiden finns tillgång till mångsidigt utbud av aktiviteter. Du kan bland annat motionera, bada bastu eller titta på TV i lugn och ro ditt eget rum eller i de gemensamma utrymmena.

Bekanta dig med kursutbudet och anmäl dig. Lärande är närande!