Industrifacket och Arbetararkivet samlar tillsammans på dina minnen från arbetslivet

Industrifacket och Arbetararkivet kommer under år 2020 att genomföra ett projekt där vi samlar minnen och erfarenheter av våra mer erfarna medlemmar. Projektet som inleds under våren 2020 utgör samtidigt en del av Työväen muistitietotoimikuntas  60-årsjubileum.

Projektet går under namnet Min arbetskarriär på fabriken och arbetets förändring och fokuserar på att samla minnen av de äldsta medlemmarna inom Industrifacket och dess föregångarförbund som t.ex

Tyyne Kukkohovi vid Nokia Datasiirto i Uleåborg,1988. Foto: Arbetararkivet /Metallarbetarförbundet/Harri Nurminen

Projektet fokuserar främst på pensionärsmedlemmar och medlemmar som inlett arbetslivet på 1960- och 70-talen, och som fortfarande är i arbetslivet.

Vi vill samla ihop minnen och erfarneheter av personer som jobbat inom de olika sektorerna och hur arbetet förändrats med åren. Hur har nya maskiner, automatisering, införandet av robotar, datorns entré på arbetsplatsen och andra förändringar påverkat jobbet?

Dessutom önskar vi minnen av olika händelser som arbetskonflikter, strejker, evenemang som ordnats och annan verksamhet. På så sätt får vi också skrivet nya blad om vårt förbunds historia.

Projektets webbplats öppnas i oktober 2019.

För mer information om projektet ska ni vända er till Industrifackets forskningschef Anu-Hanna Anttila, [email protected].

Arbetararkivet är Finlands äldsta folkrörelsearkiv

I arkivet finns historiska arkiv från olika områden: politiska organisationer, fackföreningsrörelsen och det finländska föreningslivets hela spektra från konsumentrörelser till organisationer inom den sociala sektorn och kultursektorn finns representerade.

Privatpersoner har överlåtit egna arkiv till Arbetararkivet.

Minneskunskapssamlingar består av personers berättelser om sina liv och hur de har upplevt det. I arbetararkivet finns stora samlingar av bland annat affischer, fotografier, videor och ljudinspelningar.