Avtalslösa läget fortsätter – teknologisektorn förhandlar följande gång på söndagen

Blickarna på hela arbetsmarknaden är riktade mot teknologiindustrin, vars förhandlingar nu pågått i 12 veckor. De hårda kraven som arbetsgivaren kommit fram med har figurerat en hel del i offentligheten.

Den största stötestenen är hur det ska gå med arbetstidsförlängningen på 24 timmar, som man avtalade om i samband med konkurrenskraftsavtalet (kiky). Dessutom har arbetsgivarnas förhandlingsteknik lämnat mycket att önska.

Jyrki Virtanen, sektorchef för teknologisektorn inom Industrifacket, säger att förhandlingarna förts i god och saklig anda trots stora skillnader mellan parternas mål.

– Även om arbetsgivaren sin vana trogen har kommit till förhandlingsbordet med en hel rad av försämringsförslag, så har vi klarat av att förhandla på ett sakligt sätt. Hos arbetsgivaren har kiky varit ständigt närvarande i förhandlingarna och det har gjort det svårt att komma fram till en överenskommelse, säger Virtanen.

Branscherna inom Industrifackets teknologisektor har varit hela november i ett avtalslöst tillstånd. Ett övertidsförbud gäller åtminstone fram till slutet av veckan.

– Övertidsförbudet har inte skapat ett sånt tryck på förhandlarna att vi skulle ha nått ett avtal. Om vi inte når ett avtal inom kort, så måste vi fundera på andra sätt att få fart på förhandlingarna, säger Virtanen.

Parterna möts följande gång på söndagen.