Förlikningen för mekaniska skogsindustrin går vidare på måndag

Tre avtalbranscher inom kemisektorn nådde fram till ett förhandlingsresultat på onsdagen. Även mekaniska skogsindustrins förhandlare försökte nå en överenskommelse med hjälp av riksförlikningsmannen men resultaten låter vänta på sig.

Industrifacket och arbetsgivarorganisationen Skogsindustrin rf. förhandlar följande gång måndagen 10.2 klockan 9. Strejken, stödstrejkerna och övertidsförbudet pågår fortfarande inom den mekaniska skogsindustrin.

Förhandlingarna har gått trögt eftersom arbetsgivarsidan hårdnackat hållit fast vid kraven på försämringar av arbetsvillkoren. Samma tendens har gått att skönja även i förhandlingarna mellan Pappersförbundet och Skogsindustrin. Pappersförbundet har också utlyst stridsåtgärder.

Industrifakcets styrelse samlas på torsdagen klockan 17 för att ta ställning till förhandlingsresultaten från förhandlingarna i tre branscher inom kemisektorn.