Genombrott i kemiindustrins förhandlingar

Förhandlingarna om nya kollektivavtal för Industrifackets avtalsbranscher inom kemisektorn har lett till förhandlingsresultat. Det meddelade ordförande Riku Aalto och riksförlikningsmannens kontor på onsdagen strax före klockan 13.

Förhandlingsresultatet gäller följande avtalsbranscher: olje-, naturgas-, och petrokemisk industri, kemisk basindustri, plastproduktindustri och kemisk produktindustri.

Förhandlingarna om ett avtal för gummiindustrin och glaskeramiska industrin fortsätter fortfarande på förbundsnivå.

I sitt meddelande tackade Aalto riksförlikningsman Vuokko Piekkala för hennes insatser under förlikningsprocessen.

Förbundens beslutsfattande organ tar ställning till det färdiga förhandlingsresultatet torsdagen 6.2.

Arbetsgivarna inom branscherna representeras av organisationen Kemiindustrin rf.