Industrifacket: Kollektivavtalen hör till framtiden

Industrifacket inleder idag en riksomfattande kampanj där förbundet vill föra fram att kollektivavtalen inte endast utgör en del av historien utan i allra högsta grad även nutiden – och också framtiden för dem som arbetar.

– Det lönar sig att försvara vårt system eftersom vi bara genom att tillsammans förhandla och avtala kan göra arbetslivet bättre. Det skapar ett mervärde för företagen och välmående för de anställda och hela Finland, säger Industrifackets ordförande Riku Aalto.

Kampanjen TES Tee Elämäsi Soppari (Gör ditt livs avtal) kommer att synas och höras i medierna och på arbetsplatserna i år. Industrifacket vill föra fram betydelsen av kollektivavtalen i det offentliga samtalet. Kärnan i kampanjen är att förbundet även i fortsättningen kommer att förhandla och göra upp om arbetsvillkoren för medlemmarna.