Gå på kurs i Murikka – alla har rätt att utbilda sig!

Lagen om studieledighet garanterar alla arbetande medborgare rätt att studera. Syftet med lagen är att med hjälp av olika studieledighetsarrangemang förbättra utbildnings- och studiemöjligheterna för den i arbetslivet verksamma befolkningen.

Enligt lagen kan den utbildning som är grund för beviljande av studieledighet vara till exempel facklig utbildning, dvs. kurser som Industrifacket ordnar på Murikka-institutet i Teisko i Tammerfors. På programmet finns kurser till exempel om IT, kommunikation, arbetsliv och samhälle som är öppna för alla medlemmar i förbundet.

Det bästa med de kurser som förbundet erbjuder är att kurserna, måltiderna och inkvarteringen är avgiftsfria för medlemmar. Resekostnaderna ersätts också för deltagarna. Om kursdeltagandet innebär inkomstbortfall är det möjligt att få kursdagpenning och kursstipendium. Läs mer om det ekonomiska stödet här.

Om du känner att det är dags att gå på utbildning, gör så här:

• Ta del av Industrifackets omfattande kursprogram i Telmos kurskalender.
  • Hitta en intressant kurs som passar dig
  • Prata med din arbetsgivare om att du vill gå på kursen
  • Sök till kursen via Telmo.
  • Vänta på den egentliga bekräftelsen och på mer ingående anvisningar. De skickas per e-post till alla som antagits till kursen i god tid före kursen börjar.

Välkommen på kurs!