Riku Aalto ombedd att fortsätta som ordförande

Industrifackets socialdemokratiska fullmäktigegrupp har uttryckt en önskan om att ordförande Riku Aalto kandiderar i förbundskongressvalet 2023. Aalto, 56, svarade jakande till förslaget på gruppens möte i Vanda på torsdagen.

Riku Aalto är den första i ordföranden i Industrifackets historia. Förbundet grundades år 2017 då Metallarbetarförbundet, Industribranschernas fackförbund TEAM och Träfacket gick samman.

Aalto var ordförande för Metallarbetarförbundet i två mandatperioder innan förbundsfusionen. Han inledde sitt arbete i Metallarbetaförbundet år 1995. Före Aalto valdes till ordförande arbetade han bland annat som ekonomichef i förbundet.

Aalto är förvaltningsmagister till utbildningen. Innan Aalto inledde sina akademiska studier arbetade han sju år i produktion på Saab-Valmet på 1990-talet.

Riku Aalto innehar styrelseposter bland annat i IndustriALL European, Industrianställda i Norden IN, Arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma och Finlands fackförbunds centralorganisation FFC.