Riku Aalto: Vi kommer inte att godkänna att man försöker plocka russinen ur kakan

Industrifackets ordförande Riku Aalto inledde idag torsdag förbundsfullmäktige i Vanda. Aalto förde inledningsvis fram de positiva nyheter som haglat tätt från industrin.

– Sysselsättningsgraden är förvånande bra. De siffror vi i förrgår fick gällande nya beställningar i industriföretagen berättar samma sak. Vi har nu en chans att verkligen komma upp i god fart, sa Aalto.

Aalto tog också upp de goda resultat flera företag meddelat om den senaste tiden. Samtidigt är det enligt honom ändå för tidigt att säga vad det innebär till exempel med tanke på nivån på löneförhöjningarna under hösten.

– Månne inte snacket om konkurrenskraften kommer i gång under hösten. Traditionellt har det ju varit så att det i regel inte någonsin går så bra för kapitalisten att det skulle finnas pengar till löneförhöjningar.

Inget val i blindo

Teknologiindustrin rf fastställde under sitt möte i tisdags beslutet om att flytta avtalsärendena till nygrundade arbetsgivarförening Tekonologiateollisuuden työnantajat Teknologiindustrins arbetsgivare.

– Jag är övertygad om att vi kommer att vi klarar av att förhandla med vår, ska vi säga nygamla förhandlingspartner senast i slutet av september. Senast då borde det stå klart vilken typ av aktör vi har att göra med, sa Aalto.

Enligt Aalto hänger mycket på ett hur omfattande mandat organisationen får. Kan den nya förhandlingsorganisationen på arbetsgivarsidan förhandla om ett allmänbindande kollektivavtal.

Jaakko Hirvola, verksamhetsdirektör för branschorganisationen Teknologiindustrin rf., har i offentligheten talat om att företagen skulle kunna vänta och se ett hurdant avtal den nya förhandlingsorganisationen i branschen, Teknologiindustrins arbetsgivare rf, lyckas med att förhandla fram. Efter det skulle företagen göra beslutet mellan det riksomfattande avtalet eller gå vidare med att förhandla fram ett eget avtal på företagsnivå.

– Vi kommer inte att godkänna att man försöker plocka russinen ur bullen eller bollar fram och tillbaka med olika alternativ. Arbetsgivarnas tankar om förhandlingar utan att man binder sig är bara smörja, sade Aalto.

– Det betyder att valet skulle göras mellan ett riksomfattande avtal som man förhandlat om, eller ett avtal som man inte ens förhandlat om och är fullkomligt höljt i dunkel. Det duger inte för oss under några som helst omständigheter. Vi kommer heller inte att inleda några som helst avtalsförhandlingar direkt med företag före vi har ett förhandlingsresultat med Teknologins arbetsgivare, sade Aalto.

– För det tredje vill jag säga än en gång: Det är Industrifacket som förhandlar om medlemmarnas arbetsvillkor. Inte någon annan.

Bollen ligger hos arbetsgivarna

Aalto konstaterade att arbetsgivarförbundet inom teknolgiindustrin av någon outgrundlig anledning valt att bygga en komplicerad djungel som ersätter den tidigare, förhållandevis okomplicerade avtalsmodellen.

– Om de vill att det dröjer att få till stånd ett avtal i branschen, så passar det nog för oss. Den som bär ansvar för vad det innebär är samma arbetgivarförbund som numer då visserligen inte är ett arbetsgivarförbund, säger Aalto.

Finlands näringsliv EK ett frågetecken

Aalto förundrade sig också varför Finlands näringsliv EK nu försiktigt öppnat för den gamla modellen med centrala trepartsuppgörelser när det går bättre ekonomiskt.

– EK som med ljus och lykte försöker hitta ett existensberättigande för organisationen har genom sin verställande direktör krävt att skattepolitiken och löneförhöjningarna kopplas samman. Var det inte samma som EK som gjorde beslutet om att inte längre förhandla om sådana avtal, frågade sig Aalto.

– Tja, varför inte. EK kan säkert fra tillbaka regeländringen, fortsatte Aalto.

På löntagarsidan har åtminstone lärarfacket OAJ motsatt sig en tanken om en exportdriven modell.

– Jag vet inte så mycket om tidtabellerna för det förbundets förhandlingar, men jag har inget emot att OAJ gör upp arbetsmarkandshöstens första avtal – en modell för andra. Det är förstås en annan sak om den öppningen duger för alla andra.

– För säkerhets skull säger jag ändå man inte i andra förbund behöver vara orolig för att någon exportdriven Finlandsmodell blir till. Den har två arbetsgivarförbund redan sänkt.