Nödhjälp till Ukraina – Bästa medlem, din hjälp behövs nu

Rysslands anfallskrigs mot Ukraina har på bara en kort lett till lidande för miljontals människor. Omkring en miljon ukrainare har redan tvingats fly till grannländerna. Antalet dödsoffer för kriget stiger för varje dag.

Ukrainarna behöver nu vår hjälp. Industrifacket har redan donerat 10 000 euro till Unicef och 10 000 euro till Finlands Röda Kors. Vi vill hjälpa krigets offer genom donationer. Genom hjälpinsatserna kan vi förse ukrainarna med skydd, hälsovård, rent vatten, mat och värme till de ukrainska människor som berövats dem på grund av kriget.

Kriget rasar inte ”där någonstans långt borta”. Avståndet mellan Hangö och Utsjoki är längre än avståndet mellan Helsingfors och Kiev. Avståndet blir kortare. De första människorna som flytt kriget har redan anlänt till Finland och berättar om krigets fasor.

Därför vänder vi oss nu till Dig, medlem i Industrifacket. Ukrainarna behöver din hjälp. Det bästa sättet att hjälpa är genom välkända och pålitliga organisationer. Via dem når din hjälp säkert fram.

Industrifacket har mer än 200 000 medlemmar. Tillsammans kan vi rädda människoliv.

Bästa medlem, så här kan du hjälpa:

Katastrofonden  – Röda Korset
Finlands Röda Kors är en av destörsta medborgarorganisationerna i landet. Med hjälp av ditt stöd delar Röda Korset ut hjälp i stridsområdet: Mat, mediciner, skydd.

Hjälp barnen i Ukraina – Unicef
Läget för barnen i Ukraina är akut. Familjer tvingas på flykt och barn utsätts för extrem psykisk påfrestning och livshotande attacker. I Ukraina skalar vi nu upp hjälpen till barn och familjer som flytt eller tvingats lämna sina hem. UNICEF finns på plats och kämpar för att rädda liv. Din hjälp behövs nu.

Kriget i Ukraina Kyrkans Utlandshjälp
Kyrkans Utlandshjälp har startat en nödinsamling för att stöda familjer som lider av konflikten i Ukraina.