Industrifackets stridsåtgärder i Sievi Oy utvidgas – facket utvidgar blockaden

Industrifackets stridsåtgärder mot Sievi Element Oy utvidgas ytterligare. Orsaken är arbetsgivarens påtryckningar och skrämseltaktik med avsikt att bryta strejken. Arbetsgivarens agerande har blivit känt hos Industrifacket efter en enkät som besvarats av förbundets medlemmar.

Industrifacket har utlyst en blockad från och med 1.7 med avsikt att stöda strejken vid Sievi Element Oy i Norra Österbotten.

Blockaden gäller Sievi Element Oy:s produkter och material som levereras till följande företag:

• Versowood Oy
  • Versowood Group
  • Pölkky Oy

Industrifacket agerar i samarbete med Bil- och transportfacket AKT och Byggnadsförbundet för att genomföra blockaden. Industrifacket förbereder sig också på rättsliga åtgärder för att få slut på arbetsgivarens lagvidriga verksamhet på fabriken.

Industrifackets strejk i Sievi Element Oy inleddes 13.6 och fortsätter fram till 24.7.2022. Industrifackets utlyste den första blockaden före midsommar 23.6.

Här hittar du en lista över alla arbetsplatser som berörs av blockaden.